Kawan2Ku

18 Disember 2010

Hari - hariku....

Posted by Dalia Hassan at Sabtu, Disember 18, 2010 0 comments Links to this post
Arghhhh... lama betul aku tak post kan something kat blog aku ni... bukan apa, sibuk ya amat... pukul 6.30am dah keluar rumah pergi kerja, pukul 9pm baru kuar dari opis... letih, penat, tension semua bergabung menjadi satu.... tapi Alhamdulillah, cuti aku selama seminggu telah diluluskan... Yes!! hari ni aku dah start cuti dan malam ni jugak aku akan gerak balik ke Johor selepas menjemput parent aku kat KLIA.... rindu kat diorang, lama dah tak jumpa....

Bermula 01.12.2010, rutin harianku menjadi sedikit kelam kabut... mana taknya, sejak PDRM mengumumkan tentang pengurangan kadar kompaun saman trafik, maka berkampunglah mereka2 di depan opis aku... maklumlah aku ni kerja di cawangan trafik, jadinya secara tidak langsung aku pun terlibat sama.... setelah dua minggu berhempas pulas melayan karenah org2 yang datang, rutin harianku kini kembali menjadi normal.. dan bila OKS yg datang semakin berkurang, maka waktu rehatku dan juga kawan2ku yang sama2 turun padang kini kembali seperti sediakala... klu sebelum ni aku hanya rehat selama 10minit (kadang2 tak rehat langsung), sekarang tidak lagi...

dan yg lebih penting, aku dapat cuti seminggu.... yahoooooo! kepada bos aku yang baik hati dan sudi meluluskan cuti aku tu, terima kasih Tuan!

20 November 2010

Kisah2 Tauladan

Posted by Dalia Hassan at Sabtu, November 20, 2010 0 comments Links to this post
Korang ingat tak dulu dalam hujung2 tahun 80an, kat RTM selalu keluar kartun yang memaparkan kisah2 tauladan. Memang berkesan kat hati aku sampai sekarang walaupon pada ketika itu aku masih kanak2 lagi. Jom kita layan semula kisah2 tersebut.....











17 November 2010

Mukjizat Di Sebalik Kalimah Bismillah

Posted by Dalia Hassan at Rabu, November 17, 2010 0 comments Links to this post
Mukjizat di sebalik BISMILLAH

BISMILLAH adalah sebutan/nama singkat dari lafaz "BISMILLAHIR ROHMAANIR
ROHIIM" yang bermaksud: "Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha
Penyayang."

KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH

1) Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu
menulis
sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis
pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail.

2) "BISMILLAH untukmu dan umatmu, suruhlah mereka apabila memohon
sesuatu
dengan BISMILLAH.  Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak
BISMILLAH diturunkan kepada Adam." (Hadith Qudsi)

3) Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke
arah
Barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang
dan
terlempar semua syaitan.

4) Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada
orang
sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan
di
atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.

5) Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah
BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6) Jumlah huruf dalam BSMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka
ada
19.  Ibnu Mas'ud berkata: "Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19
malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari."

7) Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf
berkata, "Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan
kamilah
kehebatannya. "

8) Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan
mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala
dosa
kedua orang tuanya.
9) Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala
gunung
kepadanya.

10) Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak
tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan
kebakaran,
maut mendadak dan bala.

11) Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang
yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta
naiklah
keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.

Sabda Rasulluah, "siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang
mengamalkannya maka dia akan beroleh pahala walaupun sudah tiada...."

Pesan Nabi Sebelum Tidur

Posted by Dalia Hassan at Rabu, November 17, 2010 0 comments Links to this post
SEBELUM Tidur

Perkara Sebelum Tidur (Tafsir Haqqi)

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : "Ya Aisyah jangan engkau tidur
sebelum melakukan empat perkara, yaitu :
1. Sebelum khatam Al Qur'an,
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,
3. Sebelum para muslim meridloi kamu,
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umroh....

"Bertanya Aisyah :
"Ya Rasulullah.. .. Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara
seketika?"


Rasul tersenyum dan bersabda : "Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas
tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.
Bismillaahirrohmaan irrohiim,
Qulhualloohu ahad' Alloohushshomad' lam yalid walam yuulad' walam yakul
lahuu kufuwan ahad' ( 3 x )

Membacalah sholawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua
akan memberi syafaat di hari kiamat.
Bismillaahirrohmaan irrohiim, Alloohumma shollii 'alaa syaidinaa
Muhammad wa'alaa aalii syaidinaa Muhammad ( 3 x )

Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu.
Astaghfirulloohal adziim aladzii laa ilaaha illaa huwal hayyul qoyyuum
wa atuubu ilaih ( 3 x )

Dan perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka
seakan-akankamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah"
Bismillaahirrohmaan irrohiim, Subhanalloohi Walhamdulillaahi walaailaaha
illalloohu alloohu akbar(3 x )

Sekian untuk ingatan kita bersama.





* Kalau rajin..Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Muslim yang lain.


Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.  

Khutbah Terakhir Nabi Muhammad SAW

Posted by Dalia Hassan at Rabu, November 17, 2010 0 comments Links to this post
9 ZULHIJJAH TAHUN 10 HIJRAH
DI LEMBAH URANAH,
GUNUNG 'ARAFAH


"Wahai manusia dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan !!! Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini.

Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.



Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci.

Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.



Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahwa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti akan membuat perhitungan atas segala amalan kamu.

Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' hendaklah dibatalkan mulai sekarang.



Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.



Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai atas kamu.

Sekiranya mereka menyempurnakan mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.



Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik! dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ke atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.



Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini. Sembahlah Allah, dirikanlah solat lima kali sehari, berpuasalah di Bulan Ramadhan, tunaikanlah zakat dan harta kekayaan kamu dan kerjakanlah ibadah haji sekiranya mampu.



Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kam u semua adalah sama; tidak ada seorangpun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam taqwa dan amal soleh.



Ingatlah bahawa kamu akan mengadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabk an atas segala apa yang telah kamu lakukan.
Oleh itu, awasilah tindak-tanduk kamu agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.



Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah disampaikan kepada kamu.



Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku.



Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku ini menyampaikannya pula kepada orang lain dan hendaklah orang yang lain itu menyampaikannya pula kepada orang lain dan begitu seterusnya.



Semoga orang yang terakhir yang menerimanya lebih memahami kata-kataku ini dari mereka yang mendengar terus dariku.
Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya aku telah sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba- Mu. "

17 Oktober 2010

InshaAllah - Maher Zain

Posted by Dalia Hassan at Ahad, Oktober 17, 2010 0 comments Links to this post
Download Lagu  Klik Sini


Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Everytime you commit one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way x2
Insha Allah x3
Insya Allah we’ll find the way



16 Oktober 2010

Orang Islam Tak Perlu Disusun

Posted by Dalia Hassan at Sabtu, Oktober 16, 2010 0 comments Links to this post
Dalam satu program yang bertajuk ONE FAMILY dari channel online Islamik – MAJD. Speakernya ialah Dr.Yahya Alyahya (Ketua CALL to Islam Committee, Amerika Syarikat)
Dia mengatakan bahawa umat Islam tidak pernah perlu diatur, mereka hanya perlu YAKIN.
Dia menceritakan kisah berkenaan seorang bukan Islam Amerika yang sedang berbincang dengannya mengenai Islam, sambil Dr Yahya menonton secara live , broadcast dari Kaabah, di kaca TV.



Orang Amerika sangat kagum tentang bagaimana sebegitu ramai orang di dalam Masjidil Haram, lebih dari 3 juta umat Islam berada di sana pada malam terakhir bulan suci Ramadhan, begitu sesak sehingga tidak teratur.
Dr Yahya bertanyakan Non-Muslim tersebut : Berapa lama anda fikir mereka akan turun untuk menyusun dalam baris dan mula solat?
Dia menjawab: sekurang-kurangnya 2-3 jam
Sheikh mengatakan: tapi masjid (HARAM) dari Kaabah ada mempunyai 4 tingkat
Orang itu berkata: Oh, ini akan memakan masa 12 jam untuk organize.
Sheikh mengatakan: Anda mesti ingat bahawa mereka berasal dari negara-negara di seluruh dunia dengan bahasa yang berbeza.
Orang Amerika berkata: Ini sangat mustahil untuk mereka menyusun barisan DENGAN APA CARA SEKALIPUN!
Kemudian tiba waktu solat , dan Imam berdiri dan berkata ESTAWOO (tetapkan dirimu)

Dan dalam beberapa saat, seluruh pemandangan berubah dan kerumunan 3 juta umat Islam menetapkan diri sendiri dalam baris dengan teratur dengan baik dalam masa BEBERAPA SAAT sahaja!

Orang Amerika menatap kaca TV untuk beberapa saat, dan kemudian berkata:
ASH-HADU ALLAH ILAHA ILLA ALLAH WA ASH-HADU ANNA MOHAMMADAN RASULULLAH.
(Aku bersaksi bahawa tidak ada yang patut disembah melainkan ALLAH, dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah pesuruh Allah)

Selamat menunaikan ibadah haji kepada jemaah haji Malaysia terutama kepada sahabat-sahabat aku. Semoga mereka mendapat haji yang mabrur.

Sumber: Blog Sesama Insan

Just For Laugh

Posted by Dalia Hassan at Sabtu, Oktober 16, 2010 0 comments Links to this post
The phone bill was exceptionally high and the man of the house called a family meeting...

On a Saturday morning... after breakfast...

Dad: People this is unacceptable. You have to limit the use of the phone. I do not use this phone, I use the one at the office.

Mum: Same here, I hardly use this home telephone as I use my work telephone.

Son: Me too, I never use the home phone. I always use my company mobile.

Bibik: So - what is the problem? We all use our work telephones !!!!!

haha!

14 Oktober 2010

Tragedi Oktober 10.10.10

Posted by Dalia Hassan at Khamis, Oktober 14, 2010 0 comments Links to this post
Takziah buat mangsa kemalangan ngeri di Kilometer 223 Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) dekat Pedas pada 10.10.10 yang lalu. Walaupon dah terlewat beberapa hari untuk menulis, tetapi hati saya meronta2 untuk meluahkan apa yang terlintas difikiran. Pengalaman menaiki bas express untuk pulang ke kampung di selatan tanahair pada bulan May yang lalu telah memberikan aku satu tanggapan yang negatif terhadap pemandu bas ekspress walaupun aku tau hanya segelintir sahaja pemandu yang mempunyai sikap buruk. Tetapi yang segelintir inilah yang memburukkan reputasi pemandu2 yg lain... Fikir2kan lah! Klik Sini Untuk Artikel Dan Gambar.


03 Oktober 2010

Taugeh dan Urine

Posted by Dalia Hassan at Ahad, Oktober 03, 2010 0 comments Links to this post
Lagi artikel dan info menarik yang aku jumpa kat facebook... layannnn....
Mesti ramai suka makan taugeh. nak pulak campur dlm char kuey teow.
hmmm rangup...... tapi nak beli taugeh tu kene buat eksperimen dulu la.

beli sket, jgn makan dulu sebaliknya simpan dulu utk 3 hari. pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari camane. dan kalau boleh jgn beli taugeh yg kaler putih berseri tu.

kepututsan yg mungkin boleh didapati...
lepas 3 hari bau taugeh tu hanching semacam.
bermakna taugeh tu disiram dgn urine aka air kencing.
dan air urine tu la jugak menyebabkan kaler putih berseri.
kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera senang aje.
kaler dia mcm kekuningan sket dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya
langsung tak guna urine sebagai baja.

ni info dari pegawai opis aku yg pernah buat lawatan ke pusat2 penanaman
taugeh dibeberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya nun alip.
siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok2
taugeh tu.

dan kenapa taugeh jodik mangsa?
sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dlm
batangnya.
tak spt sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami fotosintesis
semasa proses
penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu
barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat2
dari baja.

tak mcm taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan
tumbesaran bukan secara fotosintesis.
tu sbbnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham...

so bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh2
hanching
dgn taugeh2 bumiputera.
Wahai, sahabat-sahabatku & saudara-saudaraku... baca dan hayatilah.. kongsi dan sebarkanlah... semoga kita mendapat keberkatan dariNYA bersama2.. insyallah..

02 Oktober 2010

Koma Di Tanah Suci

Posted by Dalia Hassan at Sabtu, Oktober 02, 2010 0 comments Links to this post
Terjumpa artikel ni di facebook salah seorang rakan... sangat berguna sebagai renungan dan juga pengajaran untuk kita semua.....


"Selama hampir sembilan tahun menetap di Mekah dan membantu ayah saya menguruskan jemaah haji dan umrah, saya telah melalui pelbagai pengalaman menarik dan pelik. Bagaimanapun, dalam banyak-banyak peristiwa itu, ada satu kejadian yang pasti tidak akan saya lupakan sampai bila-bila.

Ianya berlaku kepada seorang wa nita yang berusia di pertengahan 30-an.Kejadian itu berlaku pada pertengahan 1980-an semasa saya menguruskan satu rombongan haji. Ketika itu umur saya 20 tahun dan masih menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah. Kebetulan ketika itu saya balik ke Mekah sekejap untuk menghabiskan cuti semester.

Saya menetap di Mekah mulai 1981 selepas menamatkan pengajian di Sekolah Agama Gunung Semanggol, Perak. Keluarga saya memang semuanya di Mekah, cuma saya seorang saja tinggaldengan nenek saya di Perak. Walaupun masih muda, saya ditugaskan oleh bapa saya, Haji Nasron untuk menguruskan jemaah haji dan umrah memandangkan saya adalah anak sulung dalam keluarga..

Berbalik kepada cerita tadi, ketibaan wa nita tersebut dan rombongan haji di Lapangan Terbang Jeddah kami sambut dengan sebuah bas. Semuanya nampak riang sebab itulah kali pertama mereka mengerjakan haji.

Sebaik sampai, saya membawa mereka menaiki bas dan dari situ, kami menuju ke Madinah. Alhamdulillah, seg alan ya berj alan lancar hinggalah kami sampai di Madinah. Tiba di Madinah, semua orang turun dari bas berkenaan. Turunlah mereka seorang demi seorang sehingga tiba kepada giliran wa nita terbabit..

Tapi tanpa apa-apa sebab, sebaik sahaja kakinya mencecahkan bumi Madinah, tiba-tiba wa nita itu tumbang tidak sedarkan diri. Sebagai orang yang dipertanggungjawabk an mengurus jemaahitu, saya pun bergegas menuju ke arah wa nita berkenaan. "Kakak ni sakit," kata saya pada jemaah-jemaah yang lain. Suasana yang tadinya tenang serta merta bertukar menjadi cemas.Semua jemaah nampak panik dengan apa yang sedang berlaku.

"Badan dia panas dan menggigil. Kakak ni tak sedarkan diri, cepat tolong saya...kita bawa dia kehospital," kata saya.Tanpa membuang masa, kami mengangkat wa nita tersebut dan membawanya ke hospital Madinah yang terletak tidak jauh dari situ. Sementara itu, jemaah yang lain dihantar ke tempat penginapan masing-masing.

Sampai di hospital Madinah, wa nita itu masih belum sedarkan diri. Berbagai-bagai usaha dilakukan oleh doktor untuk memulihkannya, namun semuanya gagal. Sehinggalah ke petang,wa nita itu masih lagi koma. Sementara itu, tugas mengendalikan jemaah perlu saya teruskan. Saya terpaksa meninggalkan wa nita tersebut terlantar di hospital berkenaan. Namun dalam kesibukan menguruskan jemaah, saya menghubungi hospital Madinah untuk mengetahui perkembangan wa nita tersebut.

Bagaimanapun, saya diberitahu dia masih tidak sedarkan diri. Selepas dua hari, wa nita itu masih juga tidak sedarkan diri. Saya makin cemas, maklumlah, itu adalah pengalaman pertama saya berhadapan dengan situasi seperti itu. Memandangkan usaha untuk memulihkannya semuanya gagal, maka wa nita itu dihantar ke Hospital Abdul Aziz Jeddah untuk mendapatkan rawatanlanjut sebab pada masa itu hospital di Jeddah lebih lengkap kemudahannya berbanding hospital madinah. Namun usaha untuk memulihkannya masih tidak berhasil.

Jadual haji mesti diteruskan. Kami bertolak pula ke Mekah untuk mengerjakan ibadat haji. Selesai haji, sekali lagi saya pergi ke Jeddah. M alan gnya, bila sampai di Hospital King Abdul Aziz, saya diberitahu oleh doktor bahawa wa nita tersebut masih koma. Bagaimanapun, katadoktor, keadaannya stabil. Melihat keadaannya itu, saya ambil keputusan untuk menunggunya di hospital.

Selepas dua hari menunggu, akhirnya wa nita itu membuka matanya. Dari sudut matanya yang terbuka sedikit itu, dia memandang ke arah saya. Tapi sebaik saja terpandang wajah saya, wa nita tersebut terus memeluk saya dengan erat sambil menangis teresak- esak. Sudah tentu saya terkejut sebab saya ni bukan muhrimnya. Tambahan pula kenapa saja dia tiba-tiba menangis??

Saya bertanya kepada wa nita tersebut, "Kenapa kakak menangis?" "Mazlan... kakak taubat dahLan. Kakak menyesal, kakak takkan buat lagi benda-benda yang tak baik. Kakak bertaubat, betul-betul taubat."

"Kenapa pulak ni kak tiba-tiba saja nak bertaubat?" tanya saya masih terpinga-pinga. Wa nita itu terus menangis teresak-esak tanpa menjawab pertanyaan saya itu. Seketika kemudian dia bersuara, menceritakan kepada saya mengapa dia berkelakuan demikian, cerita yang bagi saya perlu diambil iktibar oleh kita semua. Katanya, "Mazlan, kakak ni sudah berumah tangga, kahwin dengan lelaki orang putih. Tapi kakak silap. Kakak ini cuma Islam pada nama dan keturunan saja. Ibadat satu apa pun kakak tak buat. Kakak tak sembahyang, tak puasa, semua am alan ibadat kakak dan suami kakak tak buat.

Rumah kakak penuh dengan botol arak. Suami kakak tu kakak sepak terajang, kakak pukul-pukul saja," katanya tersedu-sedan.

"Habis yang kakak pergi haji ini?"

"Yalah...kakak tengok orang lain pergi haji, kakak pun teringin juga nak pergi."

"Jadi apa sebab yang kakak menangis sampai macam ni sekali. Ada sesuatu ke yang kakak alami semasa sakit?" tanya saya lagi.

Dengan suara tersekat-sekat, wa nita itu menceritakan, "Mazlan...Allah itu Maha Besar, MahaAgung, Maha Kaya. Semasa koma tu, kakak telah diazab dengan seksaan yang benar-benar pedih atas segala kesilapan yang telah kakak buat selama ini.

"Betul ke kak?" tanya saya, terkejut.

"Betul Mazlan. Semasa koma itu kakak telah ditunjukkan oleh Allah tentang balasan yang Allah beri kepada kakak. Balasan azab Lan, bukan balasan syurga. Kakak rasa seperti diazab di neraka. Kakak ni seumur hidup tak pernah pakai tudung. Sebagai balasan, rambut kakak ditarikdengan bara api. Sakitnya tak boleh nak kakak ceritakan macam mana pedihnya. Menjerit-jerit kakak minta ampun minta maaf kepada Allah."

"Bukan itu saja, buah dada kakak pula diikat dan disepit dengan penyepit yang dibuat daripada bara api, kemudian ditarik ke sana-sini... putus, jatuh ke dalam api neraka. Buah dada kakak rentung terbakar, panasnya bukan main. Kakak menjerit, menangis kesakitan.. Kakak masukkan tangan ke dalam api itu dan kakak ambil buah dada tu balik." tanpa mempedulikan pesakit lain dan jururawat memerhatikannya wa nita itu terus bercerita.

Menurutnya lagi, setiap hari dia diseksa, tanpa henti, 24 jam sehari. Dia tidak diberi peluang langsung untuk berehat atau dilepaskan daripada hukuman sepanjang masa koma itu dilaluinya dengan azab yang amat pedih.

Dengan suara tersekat-sekat, dengan air mata yang makin banyak bercucuran, wanita itu meneruskan ceritanya, "Hari-hari kakak diseksa. Bila rambut kakak ditarik dengan bara api, sakitnya terasa seperti nak tercabut kulit kepala.. Panasnya pula menyebabkan otak kakak terasaseperti menggelegak. Azab itu cukup pedih...pedih yang amat sangat...tak boleh nak diceritakan. "sambil bercerita, wa nita itu terus meraung, menangis teresak-esak. Nyata dia betul-betul menyesal dengan kesilapannya dahulu.

Saya pula terpegun, kaget dan menggigil mendengar ceritanya. Begitu sekali balasan Allah kepada umatnya yang ingkar. "Mazlan...kakak ni nama saja Islam, tapi kakak minum arak, kakak main judidan segala macam dosa besar.

Kerana kakak suka makan dan minum apa yang diharamkan Allah, semasa tidak sedarkan diri itu kakak telah diberi makan buah-buahan yang berduri tajam. Tak ada isi pada buah itu melainkan duri-duri saja. tapi kakak perlu makan buah-buah itu sebab kakak betul-betul lapar. "Bila ditelan saja buah-buah itu, duri-durinya menikam kerongkong kakak dan bila sampai ke perut, ia menikam pula perut kakak.

Sedangkan jari yang tercucuk jarum pun terasa sakitnya, inikan pula duri-duri besar menyucuk kerongkong dan perut kita. Habis saja buah-buah itu kakak makan, kakak diberi pula makan bara-bara api. Bila kakak masukkan saja bara api itu ke dalam mulut, seluruh badan kakak rasa seperti terbakar hangus.

Panasnya cuma Allah saja yang tahu. Api yang ada di dunia ini tidak akan sama dengan kepanasannya. Selepas habis bara api, kakak minta minuman, tapi...kakak dihidangkan puladengan minuman yang dibuat dari nanah. Baunya cukup busuk. Tapi kakak terpaksa minum sebab kakak sangat dahaga.Semua terpaksa kakak lalui...azabnya tak pernah rasa, tak pernah kakak alami sepanjang kakak hidup di dunia ini."

Saya terus mendengar cerita wa nita itu dengan tekun.. Terasa sungguh kebesaran Allah. "Masa diazab itu, kakak merayu mohon kepada Allah supaya berilah kakak nyawa sekali lagi, berilah kakak peluang untuk hidup sekali lagi. Tak berhenti-henti kakak memohon. Kakak kata kakakakan buktikan bahawa kakak tak akan ulangi lagi kesilapan dahulu. Kakak berjanji tak akan ingkar perintah allah akan jadi umat yg soleh. Kakak berjanji kalau kakak dihidupkan semula, kakak akan tampung segala kekurangan dan kesilapan kakak dahulu, kakak akan mengaji,akan sembahyang, akan puasa yang selama ini kakak tinggalkan.. "

Saya termenung mendengar cerita wa nita itu. Benarlah, Allah itu Maha Agung dan Maha Berkuasa.. Kita manusia ini tak akan terlepas daripada balasannya. Kalau baik am alan kita maka baiklah balasan yang akan kita terima, kalau buruk am alan kita, maka azablah kita di akhiratkelak. Alhamdulillah, wa nita itu telah menyaksikan sendiri kebenaran Allah..

"Ini bukan mimpi Mazlan. Kalau mimpi azabnya takkan sampai pedih macam tu sekali. Kakak bertaubat Mazlan, kakak tak akan ulangi lagi kesilapan kakak dahulu. Kakak bertaubat... kakak taubat nasuha," katanya sambil menangis-nangis.

Sejak itu wa nita berkenaan benar-benar berubah. Bila saya membawanya ke Mekah, dia menjadi jemaah yang paling warak. Amal ibadahnya tak henti-henti. Contohnya, kalau wa nita itu pergi ke masjid pada waktu maghrib, dia cuma akan balik ke biliknya semula selepas sembahyang subuh.

"Kakak...yang kakak sembahyang teruk-teruk ni kenapa. Kakak kena jaga juga kesihatan diri kakak. Lepas sembahyang Isyak tu kakak baliklah, makan nasi ke, berehat ke..." tegur saya.

"Tak apalah Mazlan. Kakak ada bawa buah kurma. Bolehlah kakak makan semasa kakak lapar." menurut wa nita itu, sepanjang berada di dalam Masjidil Haram, dia mengqadakan semulasembahyang yang ditinggalkannya dahulu.

Selain itu dia berdoa, mohon kepada Allah supaya mengampunkan dosanya. Saya kasihan melihatkan keadaan wa nita itu, takut kerana ibadah dan tekanan perasaan yang keterlaluan dia akan jatuh sakit pula. Jadi saya menasihatkan supaya tidak beribadat keterlaluan hingga mengabaikan kesihatannya.

"Tak boleh Mazlan.. Kakak takut...kakak dah merasai pedihnya azab tuhan. Mazlan tak rasa, Mazlan tak tau. Kalau Mazlan dah merasai azab itu, Mazlan juga akan jadi macam kakak.Kakak betul- betul bertaubat."

Wa nita itu juga berpesan kepada saya, katanya, "Mazlan, kalau ada perempuan Islam yang tak pakai tudung, Mazlan ingatkanlah pada mereka, pakailah tudung. Cukuplah kakak seorang saja yang merasai seksaan itu, kakak tak mau
wanita lain pula jadi macam kakak. Semasa diazab, kakak tengok undang-undang yang Allah beri ialah setiap sehelai rambut wanita Islam yang sengaja diperlihatkan kepada orang lelaki yang bukan muhrimnya, maka dia diberikan satu dosa. Kalau 10 orang lelaki bukan muhrim tengok sehelai rambut kakak ini, bermakna kakak mendapat 10 dosa."

"Tapi Mazlan, rambut kakak ini banyak jumlahnya, beribu-ribu. Kalau seorang tengok rambut kakak, ini bermakna beribu-ribu dosa yang kakak dapat. Kalau 10 orang tengok, macam mana? Kalau 100 orang tengok? Itu sehari, kalau hari-hari kita tak pakai tudung macam kakak ni??? Allah..."

"Kakak ber azam , balik saja dari haji ini, kakak akan minta tolong dari ustaz supaya ajar suami akak sembahyang, puasa, mengaji, buat ibadat. Kakak nak ajak suami pergi haji. Seperti mana kakak, suami kakak tu Islam pada nama saja. Tapi itu semua kesilapan kakak. Kakak sudahbawa dia masuk Islam, tapi kakak tak bimbing dia. Bukan itu saja, kakak pula yang jadi seperti orang bukan Islam."

Sejak balik dari haji itu, saya tak dengar lagi apa-apa cerita tentang wa nita tersebut. Bagaimanapun, saya percaya dia sudah menjadi wa nita yang benar-benar solehah. Adakah diaberbohong kepada saya tentang ceritanya diazab semasa koma? Tidak. Saya percaya dia bercakap benar. Jika dia berbohong, kenapa dia berubah dan bertaubat nasuha?

Satu lagi, cubalah bandingkan azab yang diterimanya itu dengan azab yang digambarkan oleh Allah dan Nabi dalam Al-Quran dan hadis. Adakah ia bercanggah? Benar, apa yang berlaku itu memang kita tidak dapat membuktikannya secara saintifik, tapi bukankah soal dosa dan pahala,syurga dan neraka itu perkara ghaib? Janganlah bila kita sudah meninggal dunia, bila kita sudahdiazab barulah kita mahu percaya bahawa "Oh... memang betul apa yang Allah dan Rasul katakan. Aku menyesal.... . " itu dah terlambat...."

REBUTLAH 5 PELUANG INI SEBELUM TIBA 5 RINTANGAN

WAKTU KAYA SEBELUM MISKIN, WAKTU SENANG SEBELUM SIBUK, WAKTU SIHAT SEBELUM SAKIT, WAKTU MUDA SEBELUM TUA DAN WAKTU HIDUP SEBELUM MATI

" SAMPAIKANLAH PESANKU BIARPUN SATU AYAT...."

04 September 2010

Magic Hair Comb

Posted by Dalia Hassan at Sabtu, September 04, 2010 0 comments Links to this post


Terdapat 6 warna yang berbeza iaitu kuning, biru, pink, merah, putih, dan purple.

   Harga: RM15/pc
TC01 Kuning
TC02 Pink
TC03 Biru
TC04 Putih
TC05 Purple
TC06 Merah


Tontonlah video di bawah ini untuk cara mempelbagaikan penggunaan magic hair comb ini.


o

22 Ogos 2010

D'Alia Chocolate House

Posted by Dalia Hassan at Ahad, Ogos 22, 2010 0 comments Links to this post
Jemput la datang rumah baru kami ya...  D'Alia Chocolate House

Klik Di Sini...
D'Alia Chocolate House

D'Alia Chocolate House

20 Ogos 2010

Letih berpuasa...

Posted by Dalia Hassan at Jumaat, Ogos 20, 2010 0 comments Links to this post
Masa mula-mula dapat emel ini, tergelak bagai nak rak dibuatnya... kelakar n comel2 belaka semuanya... Jom kita layannn!

Kah kah kah....
cid:048201ca305c$589d51b0$34006496@recv
dh nak buka ni.....nape x de org dtg campak daging

cid:048301ca305c$589d51b0$34006496@recv
cam ne nak buka ,dah x larat nak panjat




cid:048401ca305c$589d51b0$34006496@recv
penat aku panjat
sampai atas x ade pucuk daun lak....nak turun dah x larat

cid:048501ca305c$589d51b0$34006496@recv
jangan kacau saya, saya sedang berzikir....bulan puasa beb
cari pahala lebih.....



cid:048601ca305c$589d51b0$34006496@recv
hai sampai terlelap...maklumlah x sahur....

cid:048701ca305c$589d51b0$34006496@recv
sini pun jadi lah nak membuta.....

cid:048801ca305c$589d51b0$34006496@recv
aduh x larat nak jawab call....

cid:048901ca305c$589d51b0$34006496@recv
sahur td minum susu jer....

cid:048a01ca305c$589d51b0$34006496@recv
tmpt ne lah paling sedap utk tidur...

cid:048b01ca305c$589d51b0$34006496@recv
bersantai abis....18sxxx

cid:048c01ca305c$589d51b0$34006496@recv
lapo la.....mane ikan
agak ikan pun puasa jugak ker

cid:048d01ca305c$589d51b0$34006496@recv
x larat dah nak angkat badan
ape lg nak bawak ekor aku....berat….



cid:048e01ca305c$589d51b0$34006496@recv
u puasa...i pn puasa gak...
cid:048f01ca305c$589d51b0$34006496@recv
lmbtnye buka…nak kiwi kasut sampai terlelap...

cid:049001ca305c$589d51b0$34006496@recv
peh....sedapnya tido.....bukan mase rehat ne...x pe 5 minit jer

cid:049101ca305c$589d51b0$34006496@recv
x per tuan umah x ade tido jap
nanti bangun tido baru sapu lantai

cid:049201ca305c$589d51b0$34006496@recv
terlepas waktu sahur....

cid:049301ca305c$589f9ba0$34006496@recv
x ingat dunia tido....

cid:049401ca305c$589f9ba0$34006496@recv
peh lentok abis



cid:049501ca305c$589f9ba0$34006496@recv
aduh penatnya nak susun buku....

'INI PALING MENYEDIHKAN . . .



cid:049601ca305c$589f9ba0$34006496@recv 
Letih betul nampaknyer.... hehe!




                                       

Sedih dengar lagu ni...

Posted by Dalia Hassan at Jumaat, Ogos 20, 2010 0 comments Links to this post
First time dapat video ni dulu, lebih kurang tahun 2004, mmg sedih sangat. Pengorbanan dari seorang lelaki untuk orang yang disayanginya.... Kebetulan semalam aku terjumpa semula video ni kat youtube, aku terus masukkan kat cni... klu tak salah aku dulu ada satu drama kat TV3 di adaptasi dari video lagu ni.. hero drama tu klu tak salah aku Fahrin Ahmad, tp heroin dia aku tak ingat dah...yg penting cerita tu mmg menyedihkan... sob sob... Apalagi... jom kita layan!




15 Ogos 2010

Ibu dan facebook (terasa aku! hehe)

Posted by Dalia Hassan at Ahad, Ogos 15, 2010 0 comments Links to this post
Adeh! Bijak sungguh kanak2 ni... mesti luahan isi hati dia ni... terasa plak aku bila mengenangkan anak aku yang semakin hari semakin membesar, yang pasti dapat menilai apa yang dilakukan oleh mama nya... ermmm...






09 Ogos 2010

Bangle MultiColor

Posted by Dalia Hassan at Isnin, Ogos 09, 2010 1 comments Links to this post

Harga: 
BG01-BG05 RM7 Now RM6
BG06-BG07 RM12 Now RM11

BG01








BG02
                                                                                   
BG03
BG04
                                                                               
BG05
                                                                                 
BG06 (Sold Out!)
BG07 (Sold Out)

HeartBeat.my: Rambang Mata Dibuatnya!

Posted by Dalia Hassan at Isnin, Ogos 09, 2010 0 comments Links to this post
Aduh... bila tengok macam2 cenderamata ada kat website ni, rambang mata dibuatnya... photo mug, t-shirt, cushion, ceramic tile, mini tee, mouse pad and mcm2 lagi la ada kat cni...

Jom kita layan....


                                      

07 Ogos 2010

Aduhai Pemandu Bas Express: Tak Bernilaikah Nyawa Kami di Mata Anda?

Posted by Dalia Hassan at Sabtu, Ogos 07, 2010 0 comments Links to this post
Sebenarnya dah lama aku nak keluarkan gambar2 ni, tetapi asyik tertangguh dari semasa ke semasa. Tapi bila terbaca laporan akhbar tentang PPBSM meminta agar had laju bas di lebuh raya dinaikkan daripada 90 kilometer sejam kepada 110 kilometer sejam, aku terpanggil untuk keluarkan gambar ni... Gambar2 ni aku dah simpan sejak bulan May lagi. Gambar ni jugak aku rakamkan ketika dalam perjalanan balik ke kampung, yg kebetulan aku duduk di bahagian tempat duduk barisan hadapan.

ni cuma sebahagian daripada 'aksi' beliau apabila dgn selamba ber'sms' ketika memandu tanpa menghiraukan keselamatan penumpang jika berlaku kemalangan..


Sepanjang perjalanan yang mengambil masa hampir 2jam 40 minit (yg kebiasaannya mengambil masa 3 jam), pemandu bas ini sentiasa ber sms dan bergayut di telefon lagaknya seperti orang sedang bercinta. Geram ada, marah pon ada pada pemandu tersebut. Berpuluh2 nyawa penumpang berada di dalam bahaya. Agaknya klu sesuatu berlaku, apalah nasib penumpang2 bas tersebut (termasuk aku, suami dan anak aku yg berada dlm bas tersebut)... hermmmm... fikirlah wahai sang pemandu....

Diharapkan pengusaha bas express mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap pemandu2 yg tidak bertanggungjawab ini... walaupun sebahagian besar pemandu2 bas express adalah dikalangan pemandu yg berhemah dan bertimbangrasa, tetapi sebilangan kecil pemandu yang tidak bertanggungjawab seperti inilah yang menjejaskan reputasi dan nama baik pemandu2 bas express yang lain. Kalau had laju dinaikkan, apalah nasib penumpang2 yg mendapat bas dipandu oleh pemandu seperti diatas ini.Fikir2kan lah!



PayPal

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
 

D'Alia Gallery Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea