Kawan2Ku

31 Mei 2011

Sabar menolak kemungkaran satu cabaran

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Mei 31, 2011 0 comments Links to this post
Cabaran besar kepada umat Islam pada hari ini ialah menolak kemungkaran yang berada di hadapan mata. Semua itu memerlukan kesabaran yang jitu. Mungkin ramai yang boleh sabar dalam menempuh musibah yang melanda, tetapi mereka tidak boleh sabar untuk menahan rasa marah kepada orang yang menyebabkan musibah itu.

Hanya orang yang benar-benar beriman kepada Allah sahaja yang mampu sabar dalam semua keadaan kerana mereka mengetahui bahawa segala perkara yang berlaku ke atas dirinya adalah kehendak Allah. Sesuatu yang sudah ditakdirkan tidak dapat dielak lagi. Demikian orang yang taat, tidak akan berasa susah untuk mengerjakan segala perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya.
Tegasnya, orang yang mampu sabar itu adalah orang yang beriman. 

Firman Allah yang bermaksud:
“Dan orang-orang yang sabar dalam musibah, penderitaan dan dalam peperangan mereka itulah orang-orang yang benar imannya, dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa.” (Surah al-Baqarah :177)
Persoalannya bagaimana cabaran ini harus dihadapi oleh umat Islam yang rata-ratanya belum begitu benar-benar beriman. Bagi menyelesaikan semua itu perhatikan pecahan sabar yang harus dimiliki oleh umat Islam.
1- Sabar (menahan) daripada kehendak syahwat perut dan kemaluan. Sabar ini disebut iffah.
2- Sabar dalam menghadapi musibah, lazimnya disebut sabar.
3- Sabar dalam keadaan kehidupannya yang serba cukup dan mampu. Sabar ini disebut mengawal nafsu.
4- Sabar dalam peperangan dan pertempuran. Sabar ini disebut syaja’ah (berani).
5- Sabar dalam mengekang kemarahan. Sabar ini disebut lemah lembut (al-hilmu).
6- Sabar menyimpan rahsia. Sabar itu disebut katum.
7- Sabar memiliki kelebihan dan kemewahan. Sabar ini disebut zuhud.
Antara tujuh sabar itu, dimanakah tahap anda? Kalau anda seorang lelaki yang diundang oleh seorang wanita ke rumahnya, mampukah anda menolaknya? Apabila anda berduaan tentu terdedah kepada keinginan seks, mampukah anda dan wanita itu mengekang nafsu masing-masing sedangkan peluang ke arah itu sudah terbuka luas? 

Inilah cabaran yang harus mereka lalui sebagai seorang muslim.
Percayalah jika anda dapat mengawal nafsu syahwat anda dan terus bertindak keluar dari rumah wanita tersebut, maka andalah lelaki yang sebenar-benar bersabar. Inilah lelaki yang dipelihara imannya dan inilah lelaki dijamin syurga. Begitu juga wanita tersebut jika dia mampu bertindak melindungi tubuhnya daripada disentuh lelaki, itulah wanita penyabar yang sudah pasti dijamin syurga.

Lelaki dan wanita dalam keadaan itu bukanlah calang-calang manusia kerana mereka boleh bersabar walaupun hati dan nafsu terlalu meruntun. Dengan kesabaran mereka itu maka layaklah mereka memasuki syurga Allah tanpa hisab.
Anda boleh menilai tahap sabar anda pada pecahan sabar di atas jika anda mahu. Tetapi ketahuilah tahap sabar ini sangat berkait dengan sejauh mana tinggi tahap iman anda.

Imanlah yang menyebabkan anda boleh bersabar untuk menolak kemungkaran. Jadi, setiap orang Islam perlu memilki iman dan sabar pada tahap ini demi menghadapi cabaran masa kini.


Alia : Sabarkah aku?

Lega...

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Mei 31, 2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum...

Pagi semalam, aku berjaya meluahkan perasaan yang dah lama terbuku kat dada aku ni.. Legaaaaa... Lama dah aku pendam.. Akhirnya aku berjaya lepaskan, walaupun aku tak lepaskan pada empunya badan (maklumlah, dia cuti smlm dan hari ni) Thanks a lot to Linie dan Ain sebab sudi mendengar dan sama2 meluahkan..

Aku tau diorang pun tak senang hati dengan orang tu.. Tp Linie, kelebihan dia, dia akan melawan balik kalau dia tak puas hati dengan seseorang tu dan Ain pula, jenis yang tak ambil kisah... Aku pula, aku akan pendam perasaan, konon2nya malas nak cari pasal dengan kawan sendiri. End up aku yang menangis sendiri sebab makan hati... Huhu..

Berbalik pada empunya badan yang telah membuatkan aku (kami) makan hati tu, aku tak tau macamana nak cerita. Tapi, antara kami hanya Linie yang berani tegur kesalahan dia. Aku, bukan tak berani, tapi aku masih ada rasa hormat pada dia disebabkan perbezaan umur dia yang lebih tua dari aku.

Perkara yang selalu membuatkan aku makan hati dengan dia, dia selalu pentingkan diri dia dan setiap apa yang kami lakukan, dia sorang jer la yang betul. Huh! Payah sungguhla... Kita jer yang sibuk nak jaga hati dia, tapi dia langsung tak nak jaga hati kita..

Sebenarnya banyak perkara aku nak cerita pasal dia ni, tapi biarlah dulu... Apa2 perkembangan nanti aku akan ceritakan pada entry yang akan datang...
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

29 Mei 2011

Aktiviti hari ni : Kek Batik

Posted by Dalia Hassan at Ahad, Mei 29, 2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum.....


Takde benda aktiviti hari ni, blogwalking and terjumpa resepi kek batik ni kat blog resepi ibu... oleh sebab barang semua lengkap ada kat rumah, maka aku pun try la buat.... 1st time buat kek batik ni...sedap... memang sedap... macamana nak diet ni? haha!


My asben sampai menjilat jari dengan kesedapan coklat yang memang lazat tak hengat... hehehe!

27 Mei 2011

Kursus NKRA

Posted by Dalia Hassan at Jumaat, Mei 27, 2011 0 comments Links to this post
Petang tadi sebelum balik, aku terima satu semboyan.... arghhhhh! tensionnya...6hb Jun nanti aku kena pergi kursus pengenalan penempatan semula pegawai awam PDRM (NKRA) di JKR 4446 Kentomen Briged Utara PGA Ulu Kinta, Perak... seronok sebenarnya pergi kursus ni... cuma yang tak bestnya, IPD aku sorang2 je yang kena pergi kursus tu... kalau ada geng tu lain lah sikit... aku tengok senarai peserta kontingen Selangor yang kena pergi kursus tu, setiap IPD ada sorang jer wakil... mesti diorang pun tension sebab tak ada geng nak pergi sama... macam aku...

Yang lebih tak bestnyer, aku tak tau nak pergi naik apa... mana la aku tau Ulu Kinta tu kat mana... lagipun dalam semboyan kata, peserta tidak digalakkan bawa transport sendiri... cuma masalahnya sekarang, cawangan pengangkutan kata diorang tak boleh nak hantar sebab cuma aku seorang jer. Kalau lebih dari sorang baru boleh hantar... adoi la...

Tetiba je aku teringat kat my good friend.. aku rasa dia boleh bantu, cuma takkan aku nak ganggu dia malam2 semata2 nak tanya pasal transport... nanti apa pula kata wife dia... dan setahu aku minggu depan dia cuti lapan hari... harap2 dia boleh tolong selesaikan masalah transport aku ni sebelum dia mula bercuti Selasa depan...

Seakan tahu yang aku ada hal nak mintak tolong dia, dalam pukul 8.51pm dia sms aku tanya aku ada kat mana... Alhamdulillah.... gelombang minda separa sedar yang aku hantar kat dia, dia terima... hehe! Aku pun tanya dia pasal transport tu... dia kata takper, isnin dia minta aku isi borang, nanti dia try adjust dengan Shah Alam... mungkin aku tumpang kereta pasukan IPK Selangor untuk pergi kursus tu nanti... selesai masalah...

Terima kasih my good friend... sesungguhnya jasamu akan kukenang sampai bila-bila.... tak sesia punya kawan sebaik dia... haha!

Lawatan Kebajikan

Posted by Dalia Hassan at Jumaat, Mei 27, 2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum...

Dalam entry yang lepas aku ada cerita tentang punch card yang hilang dan tentang Sarjan Kumar yang kelam kabut mencari punch card aku selepas didesak oleh Tuan Rahman (Baim Wong) dan Kak Sariha.. Korang boleh baca entry tu disini.

Hari ni, dengan rasa bersalah terhadap dia (sebab membuatkan dia pressure mencari punch card aku), aku telah ikut pihak kebajikan buat lawatan ke Sunway Medical Centre untuk menziarah beliau yang sedang sakit. Dan Alhamdulillah, nampaknya kesihatan dia semakin pulih walaupun tidak sepenuhnya..

Encik Kumar, harap encik cepat sihat dan kembali bekerja seperti biasa..

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

26 Mei 2011

Cinta Monyet

Posted by Dalia Hassan at Khamis, Mei 26, 2011 0 comments Links to this post
Baru je semalam aku tulis satu entry tentang kawan baik yang berlawanan jantina... tiba2 hari ni aku dapat msg di facebook dari dua orang yang aku dah lama tak berhubung..

Orang yang pertama: seorang kawan baik aku (lelaki) ketika zaman sekolah dulu. Form 4 dan form 5 aku sekelas dengan dia dan kami memang rapat sehinggakan kami selalu study bersama. Dan hari ni, dia buat pengakuan yang dulu sebenarnya dia suka kat aku.. Suka dalam diam sehinggakan masa aku kawin pun dia datang (walau tak diundang) semata2 nak tengok aku... Tapi kata2 dia sekarang memang tak ada apa makna pon bagi aku, hanya mengimbas kenangan manis zaman persekolahan dulu..




P/s: Ermmm.. Betul kata kak wani, bila kita rapat dengan lelaki, walaupun dengan niat sebagai sahabat atau kawan baik, tapi lama kelamaan mungkin dia/kita akan timbul perasaan suka atau sayang...

Okay, seterusnya....

Orang yang kedua: kekasih lama aku! Haha! Dia lah 'cinta monyet' pertama aku.. Yang kelakarnya, permulaan perbualan kami, dia tak tau nak bahasakan diri dia apa.. Haha!

Ni antara petikan perbualan kami kat chat room facebook (dah bnyk potong sebab banyak gelak)

"As salam.. Sori ganggu... Awk ada add sy kan.. Awk sy plk hehehe.. Malu plk hehehe"
{mestila malu2 kucing, dulu lain sekarang lain.. Haha}

"Tak kisah le awak saya ke aku engkau..."
{aku tak kisah nak gunakan ganti nama apa, asalkan bukan panggilan masa zaman bercinta dulu.. Haha!}

"Yer la.. Sklh dul lain.."
{erm.. Betullaa tu.. Zaman sekolah dulu lain, skrg ni masing2 dah ada haluan sendiri}

"Hehe.. Teringat zaman sekolah2 dulu ek.. biasa la.. Zaman budak2..."
{Aku cuba nak menghilangkan rasa janggal... aku gelak je la, tetiba je bf lama msg, tak tau nak cakap apa}

"Hahaha... Kelaka la.. tu semua kenangan.."
{Betul azli, tu sebenarnya kenangan manis kalau kita kenang2kan semula.. Haha.. Percintaan zaman sekolah}

"betullah..."
{Aku mengiyakan aje atas alasan yg aku sebutkan di atas}

"nak pggl apa haa..."
{Haha! Dia masih rasa janggal nak guna ganti nama apa}

"aku engkau jer la.."
{Cadangan dari aku, sebab, klu guna gantinama aku engkau, pada aku takde la terasa janggal sgt dan nampak macam kawan2 biasa}

"Yer la... Ckp nogori boleh?.. den ekau bleh la.. Hehehe"
 {akhirnya, dia putuskan untuk gunakan loghat nogori, ekau eden walaupun sbnrnya kami berasal dari Johor. Haha!}

"Den tak kisah.."
{Dan selepas tu kami berbual dgn menggunakan loghat nogori, sebab lebih selesa katanya..hehe}

Aha! Ada satu perkara yang aku lupa nak bagitau tentang si dia ni.. Dia ni kawin dengan kawan aku yang pernah jadi orang tengah antara aku dan dia! Best tak? Haha.. Itu la yang dinamakan jodoh.. Aku tau kawan aku tu serba salah dengan aku, tapi sebenarnya aku tak kisah. Yg lepas biarkan lepas.. Sekarang masing2 dah ada keluarga sendiri.. Yang pasti kenangan tersebut akan menjadi kenangan manis yang sangat berharga jika dikenang2..

Sekian Terima Kasih...

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

25 Mei 2011

10 INSPIRA UNTUK KHIDMAT KEPADA MASYARAKAT

Posted by Dalia Hassan at Rabu, Mei 25, 2011 0 comments Links to this post
Sumber : Facebook PDRM

PROTON Holdings Berhad telah menyumbangkan 10 unit Proton Inspira 1.8 L (M) kepada PDRM untuk digunakan sebagai kereta peronda dalam melaksanakan tugas dan memberikan perkhidmatan kepada masyarakat.



Ketua Polis Negara, Tan Sri Haji Ismail bin Haji Omar telah menerima sumbangan kereta tersebut daripada Pengarah Urusan Kumpulan PROTON, YBhg. Dato' Sri Haji Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir dalam satu majlis penyerahan yang diadakan di Litar Ujian PROTON pagi tadi.

"Kami berharap Proton Inspira, dengan kemampuan prestasinya serta tahap pemanduan dan pengendaliannya yang mantap, akan dapat memenuhi keperluan dan kesesuaian demi membantu pihak PDRM menjalankan tanggungjawab mereka," ucap Dato' Seri Syed Zainal.

PROTON turut mengumumkan hasrat untuk bekerjasama dengan PDRM dalam mengurangkan kada jenayah dengan melancarkan kempen kesedaran kepada pelanggannya selain menjalankan kempen mengalakkan lebih ramai kakitangan PROTON mendaftar sebagai sukarelawan Rakan COP.

Berita lanjut dan gambar penuh sekitar majlis di www.rmp.gov.my

Bolehkah...?

Posted by Dalia Hassan at Rabu, Mei 25, 2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum semua...

Aku ada satu persoalan. Sebenarnya dah lama aku cuba mencari jawapan pada persoalan ini, tapi masih lagi tak berapa jelas dari beberapa sudut..

Sejauh manakah hubungan persahabatan yang kita jalinkan jika kawan baik kita seorang lelaki (atau sebaliknya) atau lebih tepat lagi, seorang kawan baik tapi berlainan jantina dengan kita.

Aku, semenjak sekolah hingga sekarang, majoriti kawan2 aku adalah lelaki. My best friends, my good friends semuanya lelaki. Sebenarnya aku lebih selesa berkawan dengan diorang.. Sebab apa? Entah, aku pun tak pasti..

Cuma, perasaan sayang yang wujud terhadap kawan baik tu kadang2 menakutkan aku... Aku tau, perasaan tu hanyalah sayang sebagai kawan, no more than that.. Tapi, sayang yang membuatkan aku susah nak lupakan dia. Aku selalu teringat sehinggakan kadang2 termimpi aku berjumpa dengan salah seorang kawan baik aku tu, walhal dah bertahun aku tak jumpa dia.. Sebenarnya dulu aku pernah cuba untuk terima dia lebih dari seorang kawan, tapi tak boleh.. Sebabnya, aku cuma sayang dia sebagai seorang kawan... Bukan sayang seorang kekasih..

Seorang lagi kawan baik aku, aku kenal dia sejak sekolah... Dan kami memang rapat. Istimewanya dia ni, oleh sebab keakraban kami, ramai menyangka pada ketika tu kami sedang bercinta.. Padahal, sekelumit rasa cinta pun tak wujud dalam hati kami, cuma perasaan sayang seorang sahabat kepada sahabatnya yang lain... Serius, dialah teman berbicara sewaktu aku putus cinta.. Tempat mengadu. Dan sehingga kini aku masih rapat dengan dia, dan suami aku juga kenal dia...

Dan kini, my good friend, T~Ni adalah kawan terbaik aku (sehingga waktu ini)... bapa kepada tiga orang cahaya mata ni memang seorang yang kelakar... aku suka sangat berkawan dengan dia.. aku suka dengan cara dia... kami sebaya... dan mungkin sebab tu lah kami boleh ngam... sekepala... sehari tanpa sms/panggilan hangit dari dia, memang janggal rasanya.... cuma, sejak kak wani nasihatkan aku macam2 aku mula terfikir... dia kata, susah kalau kawan baik kita berlainan jantina dengan kita... dia kata lagi, takut timbul perasaan lain yang tak dijangka... bila difikir-fikirkan balik, betul juga kata dia... kita cuma manusia biasa... tak tahu apa yang akan terjadi di masa depan. Walaupun aku selalu bercerita pada my asben pasal my good friend ni, tapi hati manusia siapa yang tahu... Dan apa agaknya perasaan wife dia bila tau yang kawan baik suami dia seorang perempuan? Mungkin dia tak kisah, dan mungkin juga dia kisah... macam my asben, antara aku dan dia memang takda rahsia... aku selalu cerita kat dia hari2 apa yang aku buat, siapa yang aku jumpa kat dia...

Ermmm.........apa pun, aku sayang sangat kat kawan-kawan aku ni.... cuma mungkin persahabatan tu perlu dibataskan, tak semua perkara boleh cerita kat dia...

Sekian Terima Kasih...



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

24 Mei 2011

Syilasyira 2nd Giveaway

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Mei 24, 2011 1 comments Links to this post

Syarat2 Untuk Menyertai:
 1. Blogger yang mempunyai alamat di Malaysia.

daliagallery.com 
sah2 memang kat M'Sia


~ok... layak~


2. Follow blog ini http://syilasyira.blogspot.com/
(untuk tau perkembangan terkini GA)

~Bereh~


3. Tepekkan banner GA disidebar & buat satu entry bertajuk  
"Syilasyira 2nd Giveaway" di blog anda 
( pastikan ianya di link back ke entry ini )

~Settled~ 


Office Potluck

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Mei 24, 2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum rakan blogger...

Ermmm.. hari ni aku mcm biasa, awal2 lagi dah sampai opis.. Walaupun mood tak berapa stabil, tapi aku gagahkan juga memijakkan kaki ke opisku yang tersergam indah di Usj 8 tu kerana... hari ni kami adakan office potluck dan masing2 kena masak sekurang2nya satu jenis lauk untuk makan tengahari.. Oleh kerana turn aku minggu depan untuk bawa lauk, so hari ni aku bawa mulut dan perut je untuk melantak masakan yang diorang buat.. Hehe.. I like..

 

Pagi ni dalam jam 9am sampai jam 1pm aku dan kak wani kena masuk meeting tentang sistem HRMIS di dewan IPD... Dengan mood yang tak stabil, ditambah pula dengan perut yang lapar (maklumla tak sempat nak sarapan dah kena panggil pegi meeting) aku masuk juga la meeting tu. Pastu kepala dah asyik teringat2 lauk pauk yang kat opis tu.. Alahai.. Janganlah diorang habiskan.. Ada udang masak lemak cili api, sayur campur, telur dadar, ikan sardin, sambal jawa dan yang paling aku idamkan, sambal belacan yang ain buat... Memang special sambal belacan dia... Teringat kenangan pegi kampung dia kat Jenderam Hilir bila mak dia masak dan salah satu menu adalah sambal belacan tu. Nyum nyum.. Sehingga menjilat jari..

Dalam kul 10 lebih, perut dah semakin rancak berlagu. Nasib baik diorang ada sediakan makanan, beehun goreng dengan kuih... Jadilah... Daripada aku menanggung lapar, apa taknya, empat jam dok dalam meeting.. Jenuh beb..

Tengah2 khusyuk tu, tetiba aku dapat sms dari En. Adam..

"Sori byk dalia n k.wani, kita mkn tiba2 dtg abg2 moto bsr mkn sama, nasi pn dh xde, tapi beras ada nanti masak 4 u esok lak ya. V rcng Tuhan tntukan"

Adoi la.. Betul ker lauk pauk yang aku idamkan tadi dah licin? Kak wani pun dapat sms yang sama dari encik adam. Mula2 aku ingatkan yang encik adam cuma main2kan kitorang, tapi kak wani kuat mengatakan yang apa en adam cakap tu betul. Sebabnya, kalau abg2 moto besar tu datang (brother2 polis trafik) biasanya diorang akan bedal apa aja yang ada..

Adoiyai... Kalau betulla apa yang kak wani cakap tu, kempunan la aku... Tak lama pastu si Linie pulak yang sms aku mintak sorry sebab tak sempat selamatkan lauk pauk tu untuk kitorang.. Aku cakap kat dia...

"takpe la, bukan rezeki kitorang.. Nak buat macamana...."

Tapi dlm hati kecik ati yang amat.. Kak wani siap cakap kat aku...

"kalau betul la diorang tak tinggalkan kita skit, sampai ati diorg. Takpe la dalia, karang kita kuar berdua je pergi makan.. "

hahah.. Kata2 tu semestinya keluar dari mulut orang2 yang sedang lapar....

Dan bila kami abis meeting jam 1pm, kami tengok kat atas meja lauk masih tak terusik. Hahah! Diorang kenakan kami rupanya. Tapi sebenarnya jauh kat sudut hati aku, aku tau, diorang ni sayang aku dan takkan lupakan aku.. Hehe.. Aku pun sayang diorang semua.. Sebab tu aku sayang nak tinggalkan cops ni.. Haha!

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

23 Mei 2011

Sedih...

Posted by Dalia Hassan at Isnin, Mei 23, 2011 0 comments Links to this post
Hari ni walaupun aku nampak happy, tapi sebenarnya jauh kat sudut hati aku ni terasa sedih sangat... Aku pun tak berapa pasti kenapa emosi aku sangat tak stabil... Sangat terganggu.. Sebab datang bulan kot? Ermm.. Maybe..

Tapi yang pasti pagi tadi mood aku still okay lagi, tapi menjelang petang je terus rasa macam tak stabil. Rasa sedih sangat. Macam ada yang kurang hari ni. Macam ada sesuatu yang masih belum sempurna. Tapi apa ya? ~thinking~

Dan akhirnya aku dapat jawapannya.. Ermmm.. Sebenarnya aku rindukan seseorang.. Seseorang yang semenjak dua menjak ni seakan menyepikan diri dari aku. Tak tau kenapa. Yang pasti, aku sangat rindukan usikan nakal dari dia..

Sahabat, seandainya kau terasa hati denganku, maafkanlah aku. Serius! Aku tak sengaja nak sakitkan hati kau. Huhu!


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Happy Birthday My Good Friend - T~Ni

Posted by Dalia Hassan at Isnin, Mei 23, 2011 0 comments Links to this post
Hari ni 23May adalah besday my good friend, T~Ni yang ke 31..

Happy Birthday To You...
Happy Birthday To You...
Happy Birthday To T~Ni...
Happy birthday To You...

Selamat ulangtahun kelahiran yer... Yang penting sekarang ni your age lebih tua dari I okay... Hehe!

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

22 Mei 2011

Terima Kasih

Posted by Dalia Hassan at Ahad, Mei 22, 2011 1 comments Links to this post
Aku nak ucapkan jutaan terima kasih pada empunya blog Ink Of Life sebab membantu aku promote kan blog aku ni...


Klik untuk tumbesaran




 Thanks yer Ink Of Life... Lain kali boleh tolong promote kan lagi... hehe!


Kek Lapis Lagi...

Posted by Dalia Hassan at Ahad, Mei 22, 2011 0 comments Links to this post
Oleh sebab hari ni aku berada di tahap keboringan yang paling tinggi, so aku buat keputusan untuk isi masa lapang aku dengan membuat kek lapis asam manis untuk kesekian kalinya... hehehe... dan setelah berhempas pulas selama beberapa jam, kek aku berjaya disiapkan dan sebahagiannya telah selamat berada di dalam perutku yang memang bersaiz besar ni...opsss! terlupa pulak yang aku ni tengah diet... tapi takper la... hari ni jer.... ngeh3....


Siap dipotong-potong untuk di bawa ke opis esok...

Koleksi Cerita Lawak

Posted by Dalia Hassan at Ahad, Mei 22, 2011 1 comments Links to this post
Ajis memang kaki pancing, mana saja lubuk & sungai semua dia pergi, kalau ada yg cakap kat sungai tu ada ikan, ajis mesti pi try mancing kat situ.
 
Satu hari masa minum kat kedai kopi Pak Ngah Jiman, Ajis terdengar rakan2 sekampungnya bercerita tentang satu lubuk baru yg banyak ikan ditemui kat sungai di kampung seberang, kampung tu agak jauh & pedalaman sungai tu lebih kurang 5 km dr kampung tu, dekat tepi pinggir hutan.
 
Tengahari tu, Ajis dah bersiap nak pegi memancing kat lubuk yg diceritakan, siap pakai helmet, Ajis masukkan bekalan minum petang dan pancingnya dlm raga motor. Sepanjang perjalanan Ajis bernyanyi riang, jauh jugak nak kekampung seberang tu, dah hampir masuk waktu Asar baru Ajis sampai, teringat pulak dia tak sempat solat Zohor tadi & dia terpikir, karang kalau terus pi sungai tu, tak sempat plak solat Asar.
 
tak lama kemudian Ajis nampak sebuah surau yg agak uzur kat tepi jalan sunyi kampung tu. bergegas dia berhenti, ditengoknya keliling tak ada orang, sunyi saja surau tu.
 
Ajis segera mengambil wuduk dgn tergesa2 sbb waktu Zohor dah hampir nak habis.
 
Masa Ajis di rakaat yg kedua, Ajis tiba-tiba terdengar bunyi suara orang ketawa. Bulu romanya tiba2 meremang, “Hish, sapa pulak yg gelak2 tu?” bisik hati Ajis, setiap kali Ajis sujud, Ajis terasa kepala & tengkuknya berat dr biasa, Ajis tak sedap hati, ni surau tinggal ker, sbb dah uzur sangat dan alahai, sapa pulak duduk kat tengkuk dia ni.
 
Sedaya-upaya Ajis tenangkan hati, selesaikan solat dgn segera, dia nak tinggalkan cepat surau tu. Bulu romanya semakin meremang-remang sbb suara org ketawa semakin ramai, ada yg sampai terbatuk-batuk.
 
Syukur, Ajis dah berada di tahiyat terakhir, selesai memberi salam ke kanan dan ke kiri, Ajis meraup mukanya dgn tangan dr atas ubun2 kepala sampai ke dagu, then tiba-tiba Ajis tersedar.
 
hehehe.rupa-rupanya dia terlupa nak tanggalkan helmet masa nak sembahyang tadi, sbb terlampau nak cepat, bila dia toleh belakang, patutlah dengar orang ketawa, rupa-rupanya tok imam, bilal dan orang2 kampung yg dtg nak sembahyang Asar duk gelakkan dia sebab Ajis sembahyang pakai helmet, patut ler kepala dia rasa berat semacam.
 
Terus Ajis blah macam tu ajer, tak jadi pi memancing, dia pusing balik, sembahyang Asar kat rumah sendiri sajalah jawabnya...

Punch Card yang hilang...

Posted by Dalia Hassan at Ahad, Mei 22, 2011 0 comments Links to this post
Beberapa minggu yang lepas kehilangan kad kehadiran aku (punch card) bulan Febuari menjadi isu di opis kerana ada pihak yang saling menuding jari atas kehilangan punch card tersebut. 5 orang yang hilang punch card, tapi cuma punch card aku yang bernilai sebab hanya aku seorang yang layak untuk buat tuntutan lebih masa dan elaun tuntutan perjalanan (budak kewangan). Yang peliknya, punch card bebudak kewangan yang lain, kak wani dan linie ada jer, aku punya je yang tak ada. Puas mencari tapi tak jumpa juga. Berapa kali aku naik tingkat dua jumpa tatatertib untuk mencari kad yang hilang tu, tapi tak jumpa juga.

Akhirnya setelah puas mencari, aku bagitau Tuan Rahman (Baim Wong) dan Kak Sariha yang punch card aku bulan Febuary tak dapat dikesan. So macamana nak buat tuntutan sedang Pak Engku (Ketua Bahagian Ketenteraman Awam) dah bising-bising sebab kami masih tak hantar lagi borang tuntutan tu kat dia. Hari yang sama Tuan Rahman dan Kak Sariha call Encik Uthaya Kumar cawangan tatatertib untuk cari punch card tu sampai jumpa dan dia cuma bagi masa dua hari untuk cari. Kalau tak jumpa, Tuan suruh aku buat report polis untuk dapatkan semula hak aku yang dah hilang tu.

Sebenarnya aku kesian tengok Encik Kumar tu... dah le baru kuar hospital, buat operation sebab dia tak berapa sihat. Aku pun tak pasti dia menghidap penyakit apa. Sian dia, naik kerja jer terus kena bedal. Then, selepas Tuan Rahman suruh En Kumar cari punch card tu, akhirnya dalam pukul 2pm hari yang sama kad aku berjaya ditemui. Hehehe... sebenarnya punch card aku tu atas meja dia jer, cuma dalam sampul surat.. sebab tu dia tak perasan. Tapi yang pasti, dia memang lega yang amat sebab berjaya jumpa kad aku tu... Kak Suriani pula siap suruh Encik Kumar buat kenduri doa selamat sebab dah jumpa semula kad aku tu. haha bengong betul.

Nak dijadikan cerita, lebih kurang seminggu dua lepas tu, sedang aku breakfast kat mamak, faizah sms aku... Dia kata Encik Kumar cari aku kat opis. Tak tau kenapa... pelik jugak aku tetiba je dia cari aku...ingatkan aku ada kes tatatertib.. hehe tapi tak mungkin la... lepas tu aku lupa pula nak call dia tanya kenapa dia cari aku sebab aku rasa tak penting pun... dua hari selepas tu dia datang lagi kat opis cari aku lagi... aku tanya dia

"hari tu encik cari saya ker? sorry lah lupa nak call semula....."

pastu dia mengiyakan dan dia cakap ngan aku,

"awak ada hutang dengan saya, bila nak bayar?"

dia cakap sambil tersenyum dan aku tau dia tengah bergurau dengan aku pasal isu punch card tu... tapi belum sempat aku menjawab, dia terus pergi.... ermmmm..

Sekarang ni yang merisaukan aku, Khamis lepas (beberapa hari selepas dia datang jumpa aku) aku dapat berita yang dia di masukkan ke ICU di Sunway Medical Centre. Alamak! tetiba jer rasa bersalah dan aku ajak kak wani singgah tingkat dua sekejap (tatatertib) untuk dapatkan kepastian betul ker Encik Kumar masuk ICU... yup! memang betul dan kami sempat berborak sekejap dengan staff2 kat tatatertib tu tentang kondisi kesihatan encik kumar tu. Bila aku cerita kat diorang tentang encik kumar cari aku kat trafik cops dan kata aku ada hutang ngan dia, terus diorang semua takut-takutkan aku.... adoi la... sungguh... aku terasa bersalah yang amat ni...

Sarjan Uthaya Kumar, harap encik cepat sembuh yer....

Gambar terbaru Encik Kumar di ICU yang aku curi (sebenarnya dah minta izin) dari facebook Ady.. thanks Ady..

21 Mei 2011

Jalan - Jalan Cari Makan : Masakan Kampung (Orang Asli)

Posted by Dalia Hassan at Sabtu, Mei 21, 2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum wbt...

Lokasi Jalan - Jalan Cari Makan kali ni bertempat di Kg Orang Asli Bt 28 Jenderam Hilir, Dengkil iaitu di rumah keluarga salah seorang rakan sekerja kami, Ain yang memang berasal dari sana. Kali pertama dapat menjejakkan kaki ke sana, memang satu pengalaman yang menarik... walaupun keadaan kampung tersebut yang serba kekurangan kerana ketiadaan bekalan elektrik, namun keadaan persekitarannya yang dikelilingi pokok-pokok menghijau mewujudkan satu ketenangan, kedamaian sehingga membuatkan anak-anak kak wani ingin terus tinggal di sana. Tidak perlu kipas, mahupun penghawa dingin.... suasana di sana memang mendamaikan...


Zon Orang Asli Jenderam Hilir

Surau

Hidangan masakan kampung... memang best!

Seronok bermain...

Skodeng Si Ayam (mana tau kot2 bleh buat lauk malam...hehe)

Rumah Pakcik Hassan Ali Sekeluarga







Aksi Anjing

Anak Sungai...

Ulat Beluncas...

Burung apa tah... Merpati kot?



Sapa2 nak pinjam menatang atas ni untuk kegunaan Farmville, bolehlah hubungi Ain untuk tempahan..
Anak-anak kucing yang sering menjadi sasaran hero2 kak wani...

 Cettttt.... kot yer pun, cover la skit... ni tempat awam beb... haha

19 Mei 2011

Mengaku sudah....

Posted by Dalia Hassan at Khamis, Mei 19, 2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum wbt...


Dalam entry yang sebelum ni, aku ada cerita tentang seorang yang menyamar jadi secret admirer aku sejak seminggu yang lalu. Walaupun naluri aku kuat mengatakan si penghantar sms tu adalah my good friend T~Ni, tapi dia tak nak mengaku jugak... penat aku paksa dia mengaku, tapi di nafikan sekeras-kerasnya... kata dia, semenjak dua menjak ni dia busy sangat dan tak ada masa nak sms aku.... so, bila dia dah cakap macam tu, aku malas nak kata apa walaupun dari lenggok dan bahasa yang digunakan memang aku yakin yang tu dia...

Malam semalam, sempat aku chatting ngan T~Ni kat Facebook... lagi sekali aku tanya dia pasal penghantar sms tu sebab setiap hari aku mesti terima sms dari 'secret admirer' tu... lagi sekali dia nafikan dan dia kata aku ni ada ramai sangat boyfriend sampai tak tau yang mana satu penghantar sms tu... boyfriend? abis tu laki kesayangan aku nak campak kat mana? huhu...

Pagi tadi dalam kul  8.07am dia sms lagi... dan setelah berbalas-balas sms, akhirnya jam 10.07am dia mengaku yang dia tu T~Ni... ermm.. memang poyo... geram pulak aku. geram dia tak nak mengaku awal2 yang dia sebenarnya hantar sms tu walaupun aku memang dah tau yang tu dia.... hampeh!

18 Mei 2011

Suka Atau Cinta?

Posted by Dalia Hassan at Rabu, Mei 18, 2011 0 comments Links to this post
Sedar atau tidak, kita kadangkala terkeliru tentang perasaan yang wujud dalam diri kita. Antara cinta, suka dan sayang, sebenarnya mempunyai definasi yang berbeza. Pengalaman aku secara tak langsung banyak mengajar aku tentang erti semua tu...

Ketika zaman sekolah, seawal darjah 5 (11 tahun) aku dah mengenali cinta sedangkan aku pun tak berapa pasti ia boleh dikategorikan sebagai cinta atau tidak, biarlah aku gelarnya sebagai CINTA MONYET. Berutus surat menyatakan perasaan masing-masing, berkirim salam melalui orang tengah, sebenarnya satu pengalaman baru pada usia yang mentah dan ianya sangat mengujakan. Ada perasaan cemburu yang wujud bila diantara kami ada yang rapat dengan kawan2 lelaki/perempuan yang lain... merajuk... dan macam-macam lagilah...Bila diri menginjak ke alam dewasa, baru terfikir bahawa perasaan yang timbul dalam diri masing-masing pada ketika itu sebenarnya adalah perasaan SUKA dan bukannya CINTA.

Ketika zaman remaja,aku juga pernah melalui zaman 'percintaan'... perasaan yang biasa-biasa aje, kawan2 kita yang lain bercinta, kita pun nak bercinta juga... dah jemu bercinta dengan si polan, kemudian putus, dan bercinta dengan si dia yang lain pula... tiada istilah 'frustration' ketika putus... sehinggalah aku belajar di Universiti di selatan tanahair baru aku sedikit faham tentang istilah 'CINTA'..

Seawal semester pertama, aku pernah ter minat dengan seorang senior ni... dia seorang yang baik, pendek kata dia ni seorang yang lebih kearah Islamic... sangat baik... aku gelarkan dia 'Abang C'... aku suka sangat tengok muka dia, kalau terserempak dengan dia, mesti dia senyum dan tegur aku... alahai... sukanya aku... dan bila semakin hari aku semakin rapat dengan dia, aku perasan yang sebenarnya aku cuma suka dengan perwatakan yang ada pada dia... tak lebih dari tu... kat situ sebenarnya aku sendiri dah terkeliru dengan perasaan aku sendiri pada awalnya.

Kisah seterusnya berlaku antara aku dan seorang sahabat aku. Aku gelarkan dia Mr.N... Aku akui, aku sayang yang teramat sangat kat dia, tapi perhubungan kami tak boleh pergi jauh... Aku suka dia, aku sayang dia tapi perasaan kasih dan sayang tu sebenarnya adalah dari seorang sahabat kepada seorang sahabat yang sangat-sangat dikasihinya, tapi bukan dicintai. Sangat rumit, kerana perasaan awal yang wujud (perasaan suka) kadang-kadang mengelirukan kita sendiri dan lama kelamaan baru kita tersedar tentang perasaan sebenar kita. Mr.N juga seorang yang baik dan aku mengenali hampir seluruh ahli keluarganya malah ibunya pernah menelefon aku bertanya khabar... begitu juga adiknya yang selalu bertandang ke tempat kerja lamaku dulu.. katanya dia tiada kakak, so dia anggap aku ni kakak dia... tapi, hubungan kami hanya setakat seorang sahabat yang sangat2 sayang pada sahabatnya.

Cinta pertama aku : yang aku tak kan lupakan sampai sekarang... ARM@I.. Walaupun hubungan kami sekejap cuma, tapi kali ini baru aku dapat merasai perasaan tu. Perasaan yang aku tak pernah rasa sebelum ini walaupun telah beberapa kali melalui cinta monyet (barangkali)... Apa yang pasti, aku tak boleh bertentang mata dengan si dia.. aku jadi gugup, gelabah, gabra semuanya bergabung menjadi satu... kalau boleh aku nak larikan diri setiap kali ternampak dia... Begitu juga dengan dia. Kawan dia yang jadi orang tengah dalam usaha untuk menyatukan kami.... Dan kami sempat ber couple selama beberapa bulan sebelum mengambil keputusan untuk putus secara baik kerana kami sedar perjalanan kami masih jauh dan banyak perkara yang perlu diambil kira jika kami masih meneruskan percintaan kami. Frust juga, tapi bila mengenangkan itu adalah jalan terbaik, aku menerimanya dengan hati yang terbuka.

Meh la aku ambik cerita terakhir aku... kalau ikutkan banyak kisah yang aku nak kongsikan. Yang ni kisah perkenalan aku dan suami aku sekarang... Setelah hampir 4 tahun aku dan ARM@I putus, baru aku temui cinta aku yang memang kuharapkan sampai ke syurga. Walaupun dalam tempoh empat tahun tu sebenarnya ada juga aku kenal dengan dua tiga orang jejaka, tapi hati aku tak terbuka untuk terimanya... Perkenalan pertama dengan suamiku ni, boleh juga dikatakan cinta pandang pertama, sebab kali pertama aku terpandangkan dia, aku jadi tak tentu arah... aku tak boleh pandang mata dia, muka jadi berpeluh-peluh, mental aku tak stabil, aku rasa macam nak lari jer... hahaha! dan kebiasaanya kalau dia datang ke opis aku, aku akan masuk ke dalam bilik aku... sebab aku tak boleh jumpa dia... tapi, bila dia dapat nombor telefon aku daripada kerani yang kerja kat tempat aku, dan hari-hari dia called dan sms aku, aku tau dialah Mr. Right aku... dan aku benar-benar jatuh cinta dengan dia, bukan sekadar suka semata-mata... Alhamdulillah, setelah enam bulan perkenalan kami mengikat tali pertunangan dan melangsungkan perkahwinan setahun selepas itu...


 Kata Orang.....

 1- Di hadapan orang yang kita cinta, hati kita akan
berdegup kencang. Tapi di hadapan orang yang kita
suka, hati kita akan gembira.

2- Di hadapan orang yang kita cinta, musim
sentiasa berbunga-bunga. Di depan orang yang kita
suka, musim itu cuma berangin sahaja.

3- Jikalau kita lihat di dalam mata orang yang
kita cinta, kita akan kaku. Tapi jika kita melihat
ke dalam mata orang yang kita suka, kita akan
tersenyum.

4- Di depan orang yang kita cinta, kita menjadi
malu. Di depan orang yg kita suka, kita akan
tunjukkan imej yang sebenar.

5- Di depan orang yang kita cinta, lidah kelu untuk
berkata-kata. Di depan orang yang kita suka, kita
akan bebas berkata apa saja.

6- Kita tidak akan merenung mata orang yang kita
cinta. Tapi kita akan selalu merenung mata orang
yang kita suka.

7- Bila orang yang kita cinta menangis, kita akn
turut jua menangis. Bila orang yang kita suka
menangis, kita akan cuba untuk membuat dia gembira.

8- Perasaan cinta bermula dari kata. Perasaan suka
bermula dari telinga. Jadi, jikalau kita berhenti
menyukai seseorang yang kita suka umpama kita
membuang telinga kita. Tapi jika cuba menutup mata
cinta berbuah menjadi airmata. Setiap orang yang
hidup akan mengalami ini dalam hidup mereka.

17 Mei 2011

Kadar Baru Kompaun Saman

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Mei 17, 2011 0 comments Links to this post
Sumber : Facebook PDRM

Walaupun aku terlewat sikit untuk masukkan entry tentang kadar kompaun terbaru saman ni, tapi aku masukkan jugalah memandangkan kompaun saman ni memang termasuk dalam bidang kerja aku.... ramai yang bertanya kenapa ada saman yang naik harga seperti tali pinggang keledar, langgar lampu isyarat merah, tak pakai helmet dan pelbagai lagi kesalahan yang terus dikenakan kompaun sebanyak RM300... mungkin di sini ada keterangan dan di harapkan dapat menjawab persoalan ramai pihak....

Pihak Kerajaan telah menyeragam dan menyelaras sistem pembayaran saman oleh PDRM, JPJ dan DBKL berdasarkan prinsip 'The More You Delay, The More You Pay'. Mekanisme penyeragaman kompaun ini adalah seperti berikut dan berkuatkuasa mulai 1 Mac 2011.

**Sila klik image untuk paparan yang lebih jelas**




Kategori Pertama : Kesalahan yang menjadi penyumbang utama kemalangan, keselamatan, pengguna, kesesakan lalu lintas dan perkhidmatan pengangkutan awam.

Kategori Kedua: Kesalahan berkaitan tingkah laku negatif pemandu dan kesalahan teknikal pada kenderaan yang boleh menyumbang secara aktif kepada kemalangan, kesesakan dan perkhidmatan pengangkutan awam.

Kategori Ketiga: Kesalahan teknikal pada kenderaan yang secara pasif boleh meningkatkan risiko kemalangan, kesesakan dan perkhidmatan pengangkutan awam.

Kategori Keempat: Lain-lain kesalahan selain daripada di atas yang tidak menyumbang kepada kemalangan, kesesakan dan perkhidmatan pengangkutan awam.


Alia : kita jangan menganggap yang kerajaan memberi bebanan kepada kita kerana terpaksa membayar kompaun saman yang tinggi atas kesalahan trafik yang kita lakukan. Ianya adalah bertujuan untuk mendidik kita secara tak langsung apabila berada di jalanraya... Cuba kita bayangkan jika kompaun untuk kesalahan memandu laju (contoh) hanya RM50/saman... saya pasti kebanyakan pengguna tak ambil endah dan akan sentiasa melebihi had laju kerana mereka merasakan RM50 hanya perkara enteng dan boleh dibayar pada bila~bila masa. 

Dengan ini, kadar kemalangan jalanraya juga akan meningkat dan semakin ramailah yang akan menjadi sebahagian dari statistik kemalangan jalan raya... begitu juga dengan kesalahan~kesalahan trafik yang lain. Saya dah menemui ramai pesalah trafik yang tidak puas hati dengan kompaun trafik yang dikatakan sangat mahal, tapi inilah realiti kehidupan. Salah tetap salah. Dan peraturan dicipta bukan untuk dilanggar, tapi haruslah diikuti kerana ianya dicipta bukan sewenang~wenangnya, kerana pasti ada kebaikan disebaliknya...

Menu hari ini : Nasi Beriyani Darat Pak Ngah

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Mei 17, 2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum semua...

Ni la menu aku tengahari sampai malam hari ni. Sebenarnya aku lupa nak ambik gambar lauk beriyani tu, sempat ambik gambar nasi je sebab nasi yang siap masak dulu. Bila lauk dah masak, terus mengadap sampai lupa nak ambik gambar. Ngeh3.

Takpe, lain kali kalau buat lagi aku masukkan gambar lauk beriyani aku dan kari dalca + terung. Kalau tak salah aku ni dah kali ke empat atau ke lima aku buat Beriyani Darat Pak Ngah... Senang, cepat dan lazat. Berbaloi~baloi...



 Dengan periuk nasi sekali aku amik gambar ni... hehe
Ini dia set Beriyani Darat Pak Ngah... semua dah ada dalam ni termasuk beras... tinggal beli ayam/daging jer... dan juga terung/kentang (kalau nak tambahlah, tak tambah pun takper)



Sekian Terima Kasih... ;)



Alia : sebenarnya hari ni aku tak berapa sihat... agaknya sebab cuaca yang tak menentu, kejap panas kejap sejuk... tekak ku terasa sakit, kepalaku pening.... tapi ku gagahkan juga untuk memasak nasi beriyani ni...

errrr... bosku yang baik ati.. boleh tak saya nak sambung lagi cuti lagi sehari?? bos baik.... bos ensem... boleh lah bos... *sambil mengenyitkan mata*


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

16 Mei 2011

Mengunjungi rumah rakan blogger

Posted by Dalia Hassan at Isnin, Mei 16, 2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum wbt..

Malam tadi aku bermalam di Kg. Sungai Buntu, Penerok, Pontian kerana menziarahi nenek mertuaku yang sedang terlantar kerana sakit tua... Dan malam semalam aku sempat meronda~ronda sekitar bandar pontian... tak beli apa pun, saja jer jalan~jalan cuci mata bawak anak aku...

Pagi tadi, dalam pukul 10.30am, aku gerak balik ke segamat... sedih jugaklah sebab terpaksa berpisah dengan anak aku disebabkan dia bersekolah di Kota Tinggi... tapi nak buat macamana.. terpaksa juga la... (tp start jun nanti anak aku akan duduk semula dengan aku... yeaaayyyyy)

Balik dari Pontian, singgah sekejap Ayer Hitam untuk beli kerepek untuk mak aku kat segamat dan juga untuk empunya blog Resepi Ibu yang akan aku singgah rumahnya untuk melantak makanan yang dimasak oleh beliau.. haha!

Lebih kurang jam 1:30pm aku selamat sampai kat rumah beliau dengan perut yang tersangat lapar... apalagi, tanpa rasa segan silu aku pun menghadap la juadah yang ada kat depan mata....


Tarrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!


Nyum nyum.... Sedap sehingga menjilat pinggan..... Terima Kasih Ibu.... lain kali boleh la kita singgah lagi untuk makan masakan ibu yang sedap dan lazat tak hengat!




Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

14 Mei 2011

Ronda- Ronda Cari Makan

Posted by Dalia Hassan at Sabtu, Mei 14, 2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum wbt...

Pagi ni sebenarnya aku tak plan pun nak pegi mana2 tapi oleh sebab keboringan ku berada di tahap maksima, aku pun tanpa arah tujuan dengan membawa Ainul dan Irfan, menuju ke arah Johor Baharu... Tak tau nak pergi mana, akhirnya aku terus ke Danga Bay walaupun pada ketika tu hujan hampir nak turun. Sempat jugalah ambik gambar Ainul dan Irfan kat sana sebelum hujan turun dengan selebat2nya...

Selepas tu, aku bawak diorang pergi TESCO Tebrau jalan2 cari makan. Sambil makan, diorang sempat juga la main di playgorund sebelah food court tu... Takde beli apa pun dalam TESCO tu, cuma beli colgate dan berus gigi, dan juga tisu muka..




Dalam perjalanan balik, ingat nak singgah Bandar Kota Tinggi sekejap, nak beli baju kurung.. Tapi memandangkan Ainul dan Irfan tertidur kepenatan, terus kansel plan nak cari baju... Sian plak kat diorang.. So, aku pun terus balik ke Teratak Mertuaku..



Sekian, Terima Kasih. ;)

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

13 Mei 2011

Cuti~Cuti Malaysia

Posted by Dalia Hassan at Jumaat, Mei 13, 2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum semua...

Sekarang ni aku berada di Teratak Mertuaku di Kg Sungai Telor, Kota Tinggi.. Baru je sampai sini lebih kurang sejam yang lepas (8pm) dari Villa Ayahbonda di Segamat.. Untuk pengetahuan korang, aku sedang bercuti dari 12Mei sampai 17Mei..

Memandu sendirian memang memenatkan lebih2 lagi pagi tadi aku ke Melaka dulu untuk menjemput adik aku yang berada kat rumah kak ani. Almaklumlah ngah cuti semester, dia menjadi rebutan kakak2ku untuk menjaga anak2 diorang. Hehe, nasib la adah weh.. Cuti sem ni awak jadik bibik le jawabnya...
Owh ya.. Lepas ambik adah kat rumah kak ani, kami singgah kat Mydin Melaka sekejap untuk beli barang skit, then baru kitorang balik segamat. Sempat juga la aku menyinggah kejap untuk tempah jaket PDRM kat kedai di Taman Yayasan..

Sampai rumah mak dalam pukul 3pm, dengan mata yang gila mengantuk, sempat juga la aku lelapkan mata kejap.. Dapatlah dlm 45minit sebelum bersiap2 untuk balik ke Kota Tinggi... Bersemangat sebab nak jumpa anak aku, Ainul Mardhiah yang dah dekat sebulan aku tak jumpa. Rindu....
Akhirnya, setelah lebih 3jam memandu seorang diri dari segamat, aku akhirnya sampai ke rumah mertuaku dengan selamatnya...


Sekian Terima Kasih.. ;)

Alia : pagi semalam seawal jam 6.42am aku terima sms dari nombor yang tak dikenali.. Katanya secret admire aku.. Merepek la.. Dari pagi sampai petang dia dok sms aku. Puas aku tanya siapa, tapi dia tak nak bagitau.. Dia kata dia suka kat aku, hari2 dia tengok aku.. Yang pasti aku tau dia se IPD dengan aku sebab dia tau apa yang aku buat.. Mula2 aku ingat kak wani yang nak kenakan aku, tapi setelah mengamati ayat dan gaya bahasa yang digunakan dalam msg tu, aku rasa aku tau siapa yang hantar. Erm. Nak kenakan aku la tu. Macam lah aku tak kenal, tapi layankan jer la. Biar aku yang kenakan dia semula. So, my dearest good friend a.k.a abg inspektor polis, I know you very much.. walaupun you tak mengaku yang you penghantar sms tu, tapi you tak sedar yang you dah terkantoi satu benda.. Hujung nombor tepon tu hampir sama dengan nombor badan you, dan juga no tepon you yang lg satu, kan? Hahah! Dan masa I call nombor tu, bagi anak buah I borak ngan u, I sangat cam suara you tau.. Hehe kantoi.. Walaupun mati2an you tak ngaku tu you.. I tak kisah... I already told you, my instinct always right... kan ;)


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

11 Mei 2011

Hari Ini : 11Mei2011

Posted by Dalia Hassan at Rabu, Mei 11, 2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum wbt...

Ok. Masih ada masa dalam setengah jam untuk aku update aktiviti aku hari ni... macam biasa, takda apa2 yang menarik, cuma aku nak bagitau yang esok aku mula CUTI sampai Selasa depan...Rabu baru naik keje.. yeaaayyyy! Nak balik kampung, jumpa mak, abah dan yang paling penting nak jumpa anak aku, Ainul Mardhiah... rindunya kat dia... tapi takper, mertua dah janji nak pulangkan dia kat aku masa cuti sekolah bulan 6 nanti... yes! tak sabar rasanya....

Berbalik pada aktiviti hari ni, dari pagi sebenarnya memang takda apa pun untuk diceritakan, cuma dalam pukul 10 lebih macam biasa kitorang berjalan kaki pergi makan kat Restoren D'ubi Kayu... asalnya untuk bersarapan, tapi memandangkan jam pun dah menunjukkan hampir pukul 11am, kitorang decide untuk makan tengahari terus. Alhamdulillah.... kenyang dibawa sampai ke malam.....

Pagi ni kitorang tak naik tingkat 9 untuk siapkan HRMIS sebab takder orang nak jaga kat trafik cops... Ain masuk half day sebab bawa anak pergi klinik, en adam ada kursus seminggu kat Maktab PDRM, cheras... so, dalam kul 1pm baru kitorang naik atas, cawangan MPV untuk bantu diorang siapkan HRMIS (yang menimbun gila, tak tau bila agaknya boleh siap)... yang bestnya, oleh sebab tak cukup bahan untuk buat kerja tu, kitorang ambik keputusan untuk Zzzzzzzz..... hehehe... CURI TULANG LAGI... adei... bukan apa... kitorang bukan tak nak siapkan, tapi memang fail yang kitorang perlukan tak cukup.... kena tunggu diorang cari fail2 tu kat pengurusan, baru kitorang bleh siapkan.... sejam lepas tu, sedang masing2 berada dialam fantasi, pintu bilik kami diketuk... kelam kabut kami mengesat air liur basi yang meleleh kat pipi (ceh! pengotor punya olang!) dan berpura2 dok mengadap fail... hahaha! padahal masing2 mata merah menyala... rupanya diorang saja jer ketuk pintu nak tengok kami tengah buat apa... citttt....

Dalam pul 4 lebih, kitorang turun ke tingkat 8, pentadbiran trafik untuk melawat kawasan... maklumlah tengah boring... borak2 la ngan diorang sementara nak tunggu pukul 5, nak punch card... cukup masa jer capai beg and terus g punch card, pastu apalagi aktiviti petang2 ni... main badminton la.... yes... sangat best bila dapat berpeluh petang2 ni... i like....

Dalam kul 6.30 kitorang pun gerak balik... tapi aku tak terus balik rumah tapi terus pergi tempat asben aku meniaga... tolong2 dia apa yang patut sementara dia tengah takda staff lagi ni...




Alia : esok aku dah mula cuti... Rabu depan baru naik keje semula... yahooooo.... balik kampung... ho ho ho balik kampung... hati girang.... (of course la girang sebab nak balik jumpa anak)

10 Mei 2011

Hari Ini : 10May2011

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Mei 10, 2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum....


Pagi ni, macam biasa aku sampai opis lebih kurang kul 7am dan aku melepak2an diri dan juga menyejukkan diri kat trafik cops sambil membuka penyaman udara sehingga 16darjah celcius.... cuaca pagi tak mampu nak menyejukkan diri aku yang semestinya lapisan lemak memenuhi ruang badan... hehehe... panas beb...

Dalam kul 7.42am, my good friend T~Ni sms aku... biasa la, dia akan say hi setiap pagi kat aku... dan aku, dah jadi satu rutin untuk terima sms dari dia.... dia kata aku lah kawan terbaiknya, dan aku... memang mengakuinya....

Dalam kul 8.10pagi telefon kat cops tu berbunyi dan aku terus la jawab coz aku berdiri kat sebelah telefon tu jer... then ada sorang lelaki ni tanya aku pasal toner yang kami ambil dari pentadbiran trafik semalam. Aku tanya siapa yang bercakap tu, pastu dia tanya aku balik, takkan tak kenal suara dia? serius! aku memang tak dapat nak cam suara antara encik Musa dan Tuan Rahman... selalu ter confuse... pastu terus dia cakap, 'ni Baim Wong laaaaa' pastu dia gelak... hahaha! Tuan Rahman rupanya, perasan lagi jadi Baim Wong.. tau la dia suka tengok cerita Kejora Dan Bintang tu... tapi tak agak2 tu... Baim Wong.. hehehe... i like...

Pastu dalam kul 9 kami berempat keluar pergi sarapan di Restoran Khalifah... macam biasa, tosey menjadi pilihan di pagi hari... tak terlalu berat, tapi sangat mengenyangkan... tengah2 berselera makan tosey, mamak khalifah tu datang kat kami untuk kira semua apa yang kami makan... dia kata ada sorang brother kat meja hujung nak bayarkan makanan kami... yang kelakarnya mamak tu sempat cakap, "kalau u orang datang makan sini, mesti selalu ada orang mau belanja... tapi kalau lelaki yang datang makan, takda orang mau belanja"... hahaha!

Pas makan kitorang dok kat trafik cops kejap, lepak2 dan discuss sikit tentang kerja then naik ke tingkat 9 cawangan MPV untuk bantu diorang siapkan HRMIS yang tak siap-siap tu.... dapatlah juga siapkan beberapa A Sheet sebelum kitorang kuar makan dalam kul 2pm... kitorang pergi Mydin Usj, sebab kak wani nak pergi pejabat pos renew road tax dia... pas renew, kitorang dok mengulor jap la kat dalam Mydin tu... haihhh! hari2 aku pergi Mydin, muka pun dah macam mamak Maiden...

Petang pas kerja kami main badminton kat dewan bawah tu.... puas ati coz lama dah tak main, terubat rindu kat raket dan shuttlecock... haha! T~Ni pun join main sekali dengan kitorang.... sibuk jer dia! menyesal aku bagitau dia tadi yang petang ni nak main badminton.... uisshhhh!

Perginya Seorang Seniman....

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Mei 10, 2011 0 comments Links to this post
Dunia seni tanah air kehilangan lagi seorang seniman, pelakon veteran dan aktivis seni, Aimi Jarr atau nama sebenarnya Omar @ Abd Majid bin Puteh yang meninggal dunia akibat serangan jantung lebih kurang jam 7.30pagi tadi di kediamannya di Taman Melawati, Ulu klang.
Jenazah akan dikebumikan di tanah perkuburan Klang Gate selepas Zohor hari ini.

Marilah kita sama sama sedekahkan Al Fatihah kepadanya..


AL FATIHAH

BELASUNGKAWA AIMI JARR


Nama Penuh : Omar@Abd Majid Bin Puteh
Tempat Lahir : Kampung Petani, Kuala Terengganu, Terengganu
Bangsa : Melayu
Bahasa : Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu
Kerjaya : Pelakon, Penulis
Kemahiran : Berlakon

Pengalaman

Berlakon & menulis skrip semenjak tahun 1962. Pernah memenangi anugerah 'Penulis Lakon Layar Terbaik (Festival Film Malaysia)

Lakonan

2004 : Pontianak Harum Sundal Malam - (Artis Jemputan)
2004 : Gila-Gila Pengantin Remaja - (Pelakon Pembantu)
2003 : MX3 - (Pelakon Tambahan)
2003 : Gila-gila Pengantin - (Pelakon Pembantu)

Krew Filem


1982 : Kabus Tengahari - (Cerita Asal)
1981 : Dia Ibuku - (Cerita Asal)
1981 : Jejak Bertapak - (Cerita Asal)
1979 : Esok Masih Ada - (Cerita Asal)
1979 : Tiada Esok Bagimu - (Cerita Asal)
1979 : Detik 12 Malam - (Cerita Asal)

Anugerah

1981 : Festival Filem Malaysia ke 2 - Lakonlayar Terbaik

09 Mei 2011

Mesyuarat Bulanan

Posted by Dalia Hassan at Isnin, Mei 09, 2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum wbt.....

Pagi ni ada mesyuarat bulanan kat dewan IPD... dan yang istimewanya meeting kali ni adalah giliran cawangan trafik yang kena sediakan makanan.... tapi, oleh kerana kami mempunyai seorang kakak cc yang begitu prihatin dan bertanggungjawab, semua benda dia yang nak sediakan... kami pun bila dah ada yang offer, senang hati la tak payah susah-susah nak sediakan makanan lagi...

Memandangkan kakak cc tu kata nak sediakan makanan dan kuih, so semalam aku terasa macam nak buat pencuci mulut pulak untuk meeting ni... so aku pun dengan kerajinan di tahap maxima, aku buat dadih 3 perasa... jagung, strawberry dan cokelat...

Dadih yang disimpan dalam peti sebelum diangkut ke opis...

Then pagi tadi dalam pukul 7.30am kakak cc tu call aku bagitau bajet yang bos bagi tak cukup untuk dia beli kuih, so dia cuma beli nasi lemak untuk 80 orang makan dan ayam untuk pegawai.... dan dia buat lengkung sikit (cuma sepeket agar2 je) untuk pegawai makan... dia tanya aku takper ker sebab kuih takder, cuma nasi lemak dengan air teh ais je untuk kakitangan awam... aku cakap dengan dia, 'kak jangan risau, kita ada bawak dadih 100 bekas'... terus dia tarik nafas lega.... hehehe.... (dalam hati, 'tu la kak... lain kali jangan nak dapat nama sorang jer... kitorang kan ramai boleh tolong... ni kelam kabut dibuatnya...')


Mesyuarat habis dalam kul 10am... nasib baik makanan cukup untuk semua... Alhamdulillah, tugas kami cawangan trafik dah selesai dan untuk next meeting, sesiapa yang berkenaan tu buatlah makanan lagi sedap dari ni yer... boring dah rasanya asyik makan nasi lemak jer tiap kali meeting.. hehe! (tak tau nak bersyukur pula yer!)


Alia : tadi pas balik keje, aku ngan kak wani merayap kat Mydin Usj jap... saja jer jalan-jalan teman kak wani nak beli barang2 untuk anak2 dia.. sambil2 tu sempat jugak beli kasut sepasang, harga dalam RM49.90.. tu jer la yang mampu aku beli, nak beli lagi mahal bajet tak cukup... pastu aku melantak mee sup kat food court Rasa Village tu... dah kenyang baru balik rumah.. hehehe!

08 Mei 2011

Hari Ibu adalah haram? Biar betul....

Posted by Dalia Hassan at Ahad, Mei 08, 2011 0 comments Links to this post
 Assalam semua....

Aku baru jer terjumpa artikel tentang asal usul dan sejarah Hari Ibu. Terkejut juga sebab sebelum ni aku tak pernah tau pasal benda ni... yang aku tau kalau sambut Valentine memang la haram, tapi tak pernah dengar pasal sambutan hari ibu atau bapa juga adalah haram...



Sejarah hari ibu telah dikenalpasti sebagai perayaan musim bunga orang-orang Greece, sebagai penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada tuhan mereka. Pada tahun 1600 orang-orang England merayakan hari yang mereka namakan sebagai "Mothering Sunday". Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent. Lent adalah tempoh masa selama 40 hari samada dalam bulan Februari atau Mac. Dalam tempoh ini, sebahagian orang-orang Kristian akan berhenti melakukan atau memakan makanan tertentu atas alasan agama. Amalan tersebut adalah sebagai penghormatan mereka terhadap Mother Mary. Mother Mary adalah Maryam, ibu kepada Nabi Isa Alaihissalam atau Jesus yang mereka anggap sebagai tuhan.

Dalam tempoh tersebut juga, kebanyakan rakyat England yang faqir dan miskin, akan bekerja sebagai pembantu rumah. Mereka sanggup keluar jauh meninggalkan keluarga kerana percaya bahawa Jesus akan memberikan kekayaan dan kesenangan dalam tempoh tersebut. Menjelang hari Ahad keempat, mereka digalakkan untuk bercuti oleh majikan, dan pulang ke kampung untuk bertemu dengan ibu. Setiap ibu akan dihadiahkan dengan Mothering Cake atau kek hari ibu sempena perayaan tersebut.

Amalan dan tradisi ini menular ke seluruh dunia dan ia kini disambut sebagai penghormatan kepada Mother Church. Mother Church dianggap sebagai kuasa spiritual yang agung yang memberi manusia kehidupan dan memullihara mereka dari sebarang kecederaan. Sejak dari itu, perayaan Mothering Sunday telah diadun dengan upacara kegerejaan. Penghormatan mereka terhadap ibu sama taraf dengan penghormatan mereka terhadap gereja.

Di Amerika Syarikat, Hari Ibu disambut seawal 1872 hasil ilham Julia Ward Howe. Beliau adalah seorang aktivis sosial dan telah menulis puisi " The Battle Hymn of The Republic" (TBHoTR). TBHoTR telah dijadikan lagu patriotik yang popular di kalangan warga Amerika. Ungkapan "Hallelujah" dalam bait-bait lagu tersebut menyerlahkan lagi sentuhan Yahudi dan Zionis dalam mencaturkan politik dunia.

Pada tahun 1907 Anna Jarvis dari Philadelphia telah memulakan kempen untuk melancarkan Hari Ibu. Beliau telah berjaya mempengaruhi Mother's Church di Grafton, West Virginia agar meraya dan meraikan Hari Ibu pada hari ulang tahun kedua kematian ibunya, iaitu pada hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Semenjak dari itu, Hari Ibu dirayakan saban tahun di Philadelphia.

Anna Jarvis, dan pendokong-pendokongnya telah menulis surat kepada menteri, golongan peniaga dan ahli-ahli politik agar Hari Ibu disambut secara meluas di seluruh wilayah. Matlamat mereka telah berjaya sepenuhnya pada tahun 1911 apabila hari tersebut disambut oleh hampir keseluruhan wilayah Amerika. Pada tahun 1914, Presiden Woodrow Wilson, secara rasminya telah mengisytiharkan Hari Ibu sebagai Hari cuti umum dan mesti raikan pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Biarpun sebahagian besar negara-negara di dunia menyambutnya pada hari yang berlainan, tetapi negara seperti Denmark, Finland, Itali, Turki, Australia, dan Belgium masih merayakannya pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei.

Sumber : http://www.mothersdaycentral.com/about-mothersday/history/

Alia : pada pendapat aku, hari ibu tak bleh dikatakan haram sebab ia tidak melibatkan unsur-unsur maksiat seperti hari valentine. Ia adalah sekadar untuk memperingati jasa dan pengorbanan ibu kita... tapi kalau kita merasa was-was sebab ia melibatkan sejarah orang kristian, baiklah kita sambut Hari Ibu kita pada ulangtahun kelahiran beliau... tapi kan lebih afdal kalau setiap hari kita menghargai dan menyayangi ibu kita... erm.... sayang mak!! xoxo

Selamat Hari Ibu, Mak.....

Posted by Dalia Hassan at Ahad, Mei 08, 2011 0 comments Links to this post
Ibu... Ibu... engkaulah ratu hatiku....

Sempena menyambut hari ibu hari ni, aku nak ambik kesempatan untuk mengucapkan Selamat Hari Ibu buat mak, Jamilah Binti Rajikin, buat ibu mertuaku juga Me Binti Ithnin, serta semua warga yang telah bergelar ibu... Selamat Hari Ibu...

Buat mak, walaupun akak tak selalu menunjukkan yang akak sayangkan mak, tapi akak nak mak tau yang akak sangat-sangat sayangkan mak lebih dari segalanya... kasih sayang yang mak curahkan pada akak ngan adik beradik yang lain, sangat berharga dan tak mampu untuk dinilai dengan wang ringgit... saayaaaaaaangggggg mak! mmmuaaahhhhxx!



PayPal

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
 

D'Alia Gallery Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea