Kawan2Ku

12 Januari 2014

Penangan Kasih Bangla

Posted by Dalia Hassan at Ahad, Januari 12, 2014
Assalamualaikum wbt...

Dah seminggu tak update apa2 kat sini. Takder mood. Tak tau kenapa... Tapi hari ni aku terpanggil untuk berkongsi satu cerita...

Kelmarin di opis, aku terima panggilan dari kawan baik aku. Kesian dia. Kesian sangat sangat. Patutlah semenjak dua menjak ni macam tak ada mood jer... Tengok status update di fb pun tentang perkara2 yang sedih jer. Rupanya dia setiap malam menangis bila memikirkan masalah yang melanda dia dan keluarga tu. Masalah yang tak pernah diduga. Langsung tak pernah terlintas difikirannya apatah lagi ianya berlaku dalam keluarga yang boleh dikira sebagai keluarga yang besar. Pada mulanya aku membayangkan masalah yang menimpa dia tu berkaitan dengan suami dia, rupanya bukan....

''Dalia, mak dengan ayah aku nak bercerai''

Biar betul? Tak ada angin tak ada ribut tetiba jer nak bercerai? Si ayah berumur 67, ibu pula 57.. anak sulung dah berumur 41 tahun... Sukar nak percaya, sebab aku kenal keduanya.....

''Mak aku kata dia tak bahagia hidup dengan ayah......''

Tak bahagia dengan ayah? Setelah berpuluh tahun hidup bersama, dikurniakan 9 orang anak, masih tak bahagia?

''Kesian ayah, dah banyak dia bersabar... mak dah lama abaikan makan pakai ayah... ayah pergi kerja adik yang gosokkan baju ayah... ayah balik keje, mak tak pernah tanya ayah penat ke lapar ker... adik yang ambil berat pasal ayah... buatkan ayah air... masakkan ayah makanan...''

Aduh.... siannya pakcik....

''Awal tahun hari tu, mak jumpa ayah... mak minta ayah lepaskan mak.... mak nak pergi kat orang yang boleh bahagiakan mak... mak nak pergi kat orang yang boleh beri kasih sayang kat mak... mak tak nak bincang apa2 dah... kalau paksa mak, mak lari...''

''Dengan kami, mak selalu gunakan bahasa kesat.. macam dah tak ada kasih sayang kat kami, anak2 dan cucu dia.. aku tumpangkan anak kat mak, seharian anak aku tak makan... mak cuma bagi dia susu je kalau dia menangis....mak sibuk dengan handphone dan laptop dia... laptop dia memang orang lain tak boleh sentuh... kalau sentuh memang mak mengamuk... kadang kadang mak masuk bilik kunci pintu.. bila curi2 dengar mak tengah berborak (speaking) kat telefon sambil menangis.. agaknya mengadu masalah kat bangla tu"

Makcik... makcik.... kenapa sampai jadi macam ni.... bangla punya pasal, makcik sanggup runtuhkan istana yang sekian lama terbina... makcik sanggup tinggalkan segalanya semata mata makcik nak kejar 'kasih sayang' yang makcik harapkan... kasih sayang dari orang yang makcik tak pernah jumpa... hanya berkenalan di facebook.. makcik sanggup nak taja dia untuk datang ke Malaysia semata mata 'cinta' makcik... duhai makcik... dia bukan Shah Rukh Khan yang makcik minat setengah mati itu... dia hanya ingin mengambil kesempatan atas diri makcik... bukalah mata tu makcik. Makcik dah 57 tahun.... sanggup ke makcik runtuhkan segala yang makcik bina berpuluh tahun tu hanya kerana seorang BANGLA?

Aku tak tau nak cakap apa... aku hanya mampu menjadi pendengar setia yang akhirnya sama2 mengalirkan air mata.... tak mampu nak berkata apa!

 


0 comments:

Catat Ulasan

PayPal

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
 

D'Alia Gallery Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea