Kawan2Ku

14 April 2014

Mak

Posted by Dalia Hassan at Isnin, April 14, 2014
Rindunya mak dan abah...

Ermmm.... baru je aku balik kampung pada Sabtu lepas... tapi tak puas rasanya nak duduk bermanja manja dengan mak.. aku tau semenjak dua menjak ni mak tak berapa sihat. Kesihatan mak memang tak menentu. Abah pun macam tu.. cuma selepas abah menjalani pembedahan bypass 4 tahun yang lepas, kesihatan abah bertambah baik, cuma kadangkala dia mengadu kebas2 seluruh badan... 

Bercerita pasal mak, mak pernah menjalani pembedahan buang sebelah payu dara akibat kanser pada 2010, iaitu setahun selepas abah selamat menjalani bypass.. kesian mak. 4 hari sebelum Hari Raya Aidilfitri, kesan dari mak angkat pasu2 yang berat, malam mak mula terasa sakit. Pada keesokan hari, along aku bawa mak check up di Hospital Pantai Melaka dan doktor sahkan yang mak menghidap breast canser... Ya Allah.. kesian mak menanggung kesakitan... 

Atas persetujuan semua, mak menjalani pembedahan membuang sebelah payudara pada raya keempat. Bayangkanlah dalam tempoh yang singkat - 8 hari je dari tarikh yang mak tahu dia menghidap breast canser dan dia akan kehilangan sebelah payudaranya... sekelip mata.. aku paham perasaan mak waktu tu.. kalau boleh dia taknak sesiapa pun orang luar melawat dia.. mungkin dia rasa kekurangan diri setelah kehilangan sebelah hak miliknya sebagai seorang wanita...

Peristiwa tu berlaku pada September 2010.. dan pada November 2010, selang sebulan je dari pembedahan tu mak mengiringi abah untuk menunaikan fardu Haji... mak memang kuat.. pada asalnya abah nak tangguh pemergian ke tanah suci memandangkan ini kali kedua buat mak menunaikan fardu haji (kali pertama tahun 2004) mak tetap nak teruskan ke tanah suci sebab mak kata mak dah tak tahan rindu lagi nak ke sana....

Sepatutnya selepas mak balik dari tanah suci, mak perlu menjalani kimoterapi untuk memastikan tiada lagi sel2 kanser yang boleh membiak.. tapi mak berkeras taknak melalui kimo dan doktor yang merawat mak membenarkan atas alasan pembedahan tu dah berjaya hilangkan semua sel kanser... tak perlu dikhuatirkan.. Alhamdulillah...
Cuma semenjak dua menjak ni... kesihatan mak tak berapa elok.. kejap demam kejap ok... mak kata kat kiri dan kanan dada dia macam ada batu yang melekat. Sakit. Badan pun rasa lemah.. yang buatkan aku tak boleh lupa apa yang mak cakap kat aku pagi semalam (walau dalam keadaan bergurau)

"Entah2 ni kali terakhir kita jumpa tak?"

Uwaaaaaaaaaaaaa ! Sampai sekarang aku tak boleh lupa apa yang mak cakap.. meleleh airmata.. sedih sangat... 

Ya Allah Ya Tuhanku... kau panjangkan umur kedua ibu bapaku yang selama ini telah banyak berkorban membesarkan kami enam beradik dengan segala kasih sayang yang dicurahkan serta kesabaran yang tidak ternilai ketika membesarkan kami... berkatilah mereka dan berikan mereka kesihatan yang baik.. Aminnn...

Dan hari ni... abg dan kakak aku hantar mak pergi jumpa pakar di Hospital Pantai, Melaka.. dari pagi sampai ke petang, hasilnya sangat membimbangkan... doktor arahkan mak untuk datang semula pada Khamis dan Jumaat untuk diambil tisu rahim sebab doktor kata rahim mak bengkak dan kemungkinan mak mengidap kanser rahim...

Mak! :'(

0 comments:

Catat Ulasan

PayPal

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
 

D'Alia Gallery Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea