Kawan2Ku

12 Ogos 2014

Daging Masak Black Pepper

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Ogos 12, 2014

Balik dari klinik tadi aku berfikir fikir nak masak apa untuk makan hari ni... tetiba je terfikir nak makan mee bandung, sedap jugak kan... aku pun terus la pergi kedai runcit untuk beli barang barang nak buat mee bandung...

Sampai je rumah, baru tersedar yang aku ni sakit mata, gatal2 pulak tu... boleh ke makan mee bandung yang kaya dengan udang tu... alahai.. putus semangat aku... akhirnya aku simpan je bahan2 basah semua tu kat dalam freezer...

Masuk bilik, golek2 atas katil, tidokan si kecik, then belek2 facebook, ternampak plak facebook Mynn, my ex-housemate masa kerja kat Segamat dulu... dulu aku suka betul kalau dia masak daging black pepper ni... sehingga menjilat jari, i tell you...

So, dengan berkobar2nya aku masuk dapur... rasanya bahan2 semua cukup.... apa2 pun, aku kena tanak nasi dulu... itu penting ok... kalau tak aku nak makan daging blackpepper tu dengan apa? heheheh

Setelah bertungkus lumus kat dapur dalam setengah jam, akhirnya siap juga daging blackpepper ku ini... dah rasa dah.. memang sedappp.. lembut jer dagingnya...

Nak resepi? boleh tapi aku tak ada sukatan yang sebenar... main agak2 jer...

Resepi Daging Masak Blackpepper

Daging batang pinang / silverside / topside
Bawang putih
Bawang merah
Halia
Cili api
Bawang holland
Bahan penumis (bunga lawang, kulit kayu manis etc) - tak masukkan pun xpe.. ikut suka...
1 sudu cili giling
1 sudu serbuk kari
Lada hitam (ditumbuk)
sedikit sos cili
kicap

Cara2 Memasak

Tumbuk bawang putih, cili api, halia dan bawang merah... tumiskan bersama bahan penumis tadi...

Masukkan cili giling dan serbuk kari.. kemudian masukkan daging...

Masukkan sos cili dan kicap.. kemudian masukkan lada hitam yang ditumbuk tadi...

Akhir sekali, masukkan bawang holland yang dipotong nipis...

Tarrraaaaaaa....
Siappppp!

Oleh sebab hidangan ini adalah menu tergesa2, so takder la hiasan2 kat atas tu yer.. kekekeke!

0 comments:

Catat Ulasan

PayPal

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
 

D'Alia Gallery Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea