Kawan2Ku

26 Disember 2015

"Darling"

Posted by Dalia Hassan at Sabtu, Disember 26, 2015

Assalamualaikum wbt...

Tetiba jer rasa rindu kat arwah atok dan nenek (sebelah mak).. arwah atok dan nenek sebelah abah pulak, memang aku tak pernah jumpa dia sebab arwah Tok Amat meninggal pada tahun 1972... arwah nenek pulak aku tak pasti meninggal tahun bila. Yang pasti kedua2nya meninggal sebelum aku lahir lagi ke dunia ni... So aku memang takder kenangan langsung dengan arwah atok dan nenek aku sebelah abah.

Tapi dulu aku memang rapat dengan arwah atok dan nenek belah mak aku. Arwah nenek aku meninggal tahun 1991 manakala arwah Tok Kin pulak meninggal tahun 1996... Memang sedih sangat sebab dulu aku memang rapat dengan keduanya... Arwah Tok Kin dan nenek sejak aku kecik lagi panggil aku dengan panggilan 'darling' sampaikan makcik2 dan pakcik2 aku pun panggil aku 'darling'...

Dan dalam ramai2 cucunya, cuma aku yang diberikan seekor lembu masa aku kanak2 (jangan pelik ya.. maklumlah... aku ni orang kampung), dan lembu aku tu diberi gelaran 'lembu darling'.. tapi lembu darling tu dah selamat disembelih waktu bah besar kat kampung aku, Kg Kuing Patah, Buloh Kasap, Segamat. Ingat lagi kenangan tu... kami mangsa banjir ditempatkan di Sekolah Rendah Buloh Kasap untuk beberapa hari. Eh! siap masuk tv3 tu.. glamour tau walaupun nampak sipi2 jer.. pastu pembaca berita tv3 tu pulak kakak sepupu aku (kak Mala). hahah! nasib baik wartawan tu tak interview Mak Long aku.. kalau tak anak baca berita, kisah mak dia yang jadi mangsa banjir. hehe!

Eh! Masa banjir tu aku sebenarnya saja je menyibuk kat sana, walhal rumah mak abah aku tak banjir pun... rumah atok ngan nenek jer yang banjir... bukan apa, aku suka sangat makan makanan yang disediakan kat pusat penempatan banjir tu. Biskut tawar pun jadi sedap... Paling best dapat makan nasi dengan lauk sardin dan kicap... wallah! sedapnyaaa.. wow! gituu!  hehe! Tapi kalau cerita pasal banjir ni, dulu, setiap tahun pun kampung aku ni naik air. Maklumlah dekat dengan sungai dan paya. Cuma teruk tak teruk jer la... biasanya kalau banjir biasa, kategori normal, aku dengan abang sepupu aku, Idham pinjam sampan arwah Tok Kin, pergi tangkap ikan guna penapis santan arwah nenek aku (Bila di ingat2kan semula, nasib baik la takder pengalaman sampan terbalik.. aku kecik lagi kut masa tu.. Idham pulak cuma tua setahun jer dari aku)

Ermmm... memang banyak sangat kenangan terindah zaman tu... rindu sangat!

Sekarang, dah bertahun aku tak balik Kg Kuing Patah. Pak Uda dan Mak Uda aku yang rajin ke sana, mengemas apa yang patut. Bersihkan rumah dan kebun. Panggilan 'Darling' pun dah lama aku tak dengar walaupun kadang kadang ada juga sekali sekala makcik2 aku terpanggil aku dengan panggilan tu. Sebenarnya ia agak janggal skit pada pendengaran aku sekarang. hihu!

Tapi yang pasti, bila kenangan zaman kecil tiba2 menjengah, aku jadi rindu... rindu pada arwah Tok Kin dan nenek... dan semuanya yang pernah hadir dalam hidup aku pada masa tu.. termasuklah... si lembu Darling...


Al - Fatihah....




6 comments:

Khairul Nisya berkata...

Al fatihah. Sama lah kite, saya pula tak sempat jumpe arwah atok belah mak dgn abah :'(

Ali Nordin Yaakub berkata...

Alfatehah....muga rohnya dirahmati.Bila kita ingat orang..insyallah bilakita mati orang akan ingat kita.Bayangkan berapa billion orang blogger yang kita kawan..pasti mereka akan ingat kita nanti.....SHARING IS CARING....

Dalia Hassan berkata...

Allah lebih sayangkan mereka.. semoga Allah tempatkan mereka dikalangan hambanya yang beriman. InshaaAllah... Aminnn...

Akim berkata...

Jangan lupa sedekahkan al-fatihah kepada arwah..

Sura Mohd berkata...

Al Fatihah buat kedua-dua belah datuk dan nenek..
Kenangan bersama mereka pasti tersemat selamanya..:)

Dalia Hassan berkata...

In Shaa Allah... kenangan yang takkan dilupakan sampai bila2...

Catat Ulasan

PayPal

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
 

D'Alia Gallery Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea