Apa-Apa Aje, Bila-Bila Aje, Mana-Mana Aje, Siapa-Siapa Aje, Suka-Suka Aje




Kawan2Ku

05 Jun 2012

Cuti - Cuti Indonesia: Jakarta

Assalamualaikum wbt...

Pada 1-4 Jun yang lepas, aku berkesempatan bercuti ke Jakarta menaiki pesawat Mandala, partner Tiger Airways... Cuti yang dirancang dalam masa kurang dari 2 minggu, booking ticket sehari selepas aku sampai ke Malaysia dari balik bercuti di Bandung... heheheh... niat asal tu takder la nak shopping sangat, cuma nak jalan2 tengok tempat orang... Dan percutian aku kali ni adalah secara senyap2, hanya 3-4 orang je kawan sekerja aku yang tau, termasuk bos sengalku, Baim Wong celup...

Yang kelakarnya, dalam pada pergi secara senyap2 rupanya ada lagi seorang kawan satu cawangan ngan aku pun pergi sana secara senyap2.. tu yang aku gelak gila bila jumpa dia ngan famili dia kat airport... yang bestnya, tujuan kami sama, menuju ke kota Jakarta.... dan kami juga satu flight masa balik ke Malaysia... dia sempat pesan kat aku, jangan kecoh2 tau... hahahah!

 
Kediaman Kak Zura dan Abang Syed di Kemang, Jakarta... kat sinilah aku tinggal selama berada di Jakarta.Abang Syed Azman bekerja di Kedutaan Malaysia di Jakarta.

Thamrin City, Jakarta... Suasana lebih kurang Pasar Baru di Bandung..

Makanan yang sempat aku amik gambar... yang lain aku terlupa nak snap, sebab dah kelaparan... hahaha! tapi biasanya pagi dan malam kami akan makan di kediaman kak zura yang sentiasa hidangkan makanan yang lazat... nyum nyum..

Balik dari Thamrin City, pas keluarkan barang2 semua, baru perasan yang ada barang2 kak ina hilang dan mungkin tercicir... sian kak ina, kain yang dia minat sangat2 hilang, selain telekung, baju kebaya batu n labuci, dan 6 helai baju tidur yang dia beli untuk souvenir kat kawan2.. malam tu memang dia tak senang duduk dan tak dapat tidur... esoknya kami plan nak pergi semula ke Thamrin City, mana tahu ada rezeki jumpa semula barang2 tu kat sana walaupun harapan sangat tipis... tujuan kami adalah kedai dimana tempat kami membeli t-shirt jakarta.
Esoknya, kami kembali ke Thamrin City dengan harapan yang menggunung tinggi agar barang2 tu kami jumpa semula.. dan sungguh kami tak sangka, rupanya karyawan di kedai tu simpan barang kami walaupun kami disoal siasat terlebih dulu.. barang2 apa? berapa banyak? selain tu, apa lagi barang yang tertinggal? pada mulanya aku pelik juga bila ditanya macam tu, bila dia kata barang tu ada, terus meremang bulu roma kami.. kalau dah rezeki tu memang tak kemana.. kalau dah tu memang hak kita, InsyaAllah akan ke kita juga.. Terima kasih pada karyawan yang jujur tu.. sungguh kami tak sangka..
Kak Ina, Pak Didik dan Kak Zura.. Pak Didik ni tailor kat Jakarta. Kami tempah baju kurung yang disulam dan dijahir batu.. Jauh lebih murah dari KL...

Petang tu, sempat gak join ngan anak2 kak Zura terjun kolam... ngeeeeee!

Malam terakhir di Jakarta, selepas puas terjun kolam, kami ber pijat (urut) pulak.. legaaaa rasa... Kak Zura panggil tukang urut ni datang rumah, so tak perlulah kami bersusah payah meredah jem untuk ke SPA...

with Farel... anak bongsu Kak Zura dan Abang Syed..

Kak Zura dan Kak Ina.. Suami kakak2 ni keje Navy.. TLDM.. kak Zura asben dia Leftenan Komander, merangkap Assistant Defense Attache kat embassy Malaysia di Jakarta. Kak Ina pulak suami dia Komander di KD Kelantan yang berpusat di Lumut... (entah. aku tak faham pangkat2 dalam tentera ni.. kalau dalam PDRM aku tahu la... hehehe)

Bila dah balik Malaysia, si kecil Farel ni la yang aku asyik teringat2.. dia pun masa kat sana manja sangat ngan aku.. ada sekali tu masa aku baru masuk kereta balik dari shopping, dia terus peluk aku... alahai... rindunya... entah bila boleh jumpa lagi..

Alia : Lepas ni mana pulak ye destinasi yang aku akan pergi? Tapi, uangnya sudah abis pergi shopping... aduh! gawat... gawat...