Kawan2Ku

06 Jun 2013

Pengalaman Interview Penolong Pegawai Tadbir N27

Posted by Dalia Hassan at Khamis, Jun 06, 2013

Semuanya sudah selesai. Legaaaaaaaa! Cuma lepas ni aku hanya berserah pada Yang Maha Kuasa... kalau ada rezeki aku, Alhamdulillah.. tapi kalau bukan rezeki aku, tak apa... lain tahun aku cuba lagi sampai berjaya...

Entahlah. Mungkin sebab aku dah lali kut interview ni. Macam tak ada perasaan pun ada. Eh. tapi sebenarnya memang ada perasaan. Bercampur baur. Tak boleh nak mengharap sangat, takut nanti aku yang kecewa. Mungkin itu yang sebenarnya.

Aku gerak dari rumah jam 7am. Encik asben yang jadik driver aku tadi memandangkan aku ingin menenangkan fikiran dan berlagak seperti bos yang duduk dibelakang (tempat duduk penumpang kat depan tu dah letak baby car seat anak aku, tu yg aku dok kat belang macam bos!) sampai jer Putrrajaya perut aku memulas mulas tanpa beri isyarat awal. Adeh. Terpaksa encik asben singgah kat petronas semata2 untuk memberikan laluan kepada aku melangsaikan hajat.

Selesai melepaskan hajat, terus ker kompleks C, bangunan SPA. Oh! Dah ramai rupanya yang datang. Selepas serahkan segala butiran dan dokumen yang diperlukan, aku diberi angka giliran. Bilik B. Aku berdoa dengan harapan agar panel penemuduga semuanya baik2 belaka. Setelah merisik2 pada mereka yang baru keluar dari bilik B, penemuduga adalah seorang perempuan. Hanya seorang saja. Lega skit rasa hati, ingatkan macam yang sebelum ni, sampai dua-tiga orang.. tapi ada juga penemuduga di bilik lain yang panelnya dua orang.

Bila sampai turn aku, dup dap dup dap... dia minta aku perkenalkan diri dan cerita serba sedikit tentang latar belakang aku dan pengalaman kerja. Then dia tanya tentang tugas aku sekarang dan semuanya berkaitan dengan tugas aku. pastu dia tanya sudah bersediakah untuk jadi E.O... sanggup tak kalau dihantar ke mana2 yang ada kekosongan. Mungkin Sabah atau Sarawak. Last sekali dia tanya, ada tak apa2 soalan yang aku nak tanya pasal dia. Aku terus tanya dia dari kementerian mana.. tak terpikir plak nak tanya apa, takut nanti aku pulak yang terinterview dia.. hehehe!

Tapi tu jer la yang dia tanya. tak ada pun tanya pasal pengetahuan am, isu semasa dan sebagainya. Penat jer aku menghafal. Tapi rasa macam cuak jugak kenapa aku sekejap sangat, tak sampai pun 10 minit. Ada harapan macam tak dapat jer jawatan ni.. huhu! padahal budak2 yang sebelum aku semua lama2 dok dalam tu.. 15-20 minit.. tapi tak apala.. yang penting aku dah mencuba...

Tapi aku tengok calon2 yang keluar dari bilik sebelah, semua muka stress. Macam2 kena tanya tentang pengetahuan am dan isu semasa. Kitorang yang cuak tengok. huhu!

Apa2 pun good luck untuk semua. Kalau gagal, kita cuba lagi lain kali. Kalau berjaya, jangan lupa belanja aku makan.. (ishhhhhh... makan jer kerjanya...)

Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi komen!

 

D'Alia Gallery Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea