Kawan2Ku

05 November 2013

Cuti - Cuti Malaysia : Zoo Dan Pengkalan Balak, Melaka

Posted by Dalia Hassan at Selasa, November 05, 2013
Assalamualaikum wbt....

Ini adalah percutian jarak dekat yang tak dirancang dari awal... Pada asalnya aku cuma nak pergi Melaka balik hari jer.. tujuan utama nak bawak Ainul pergi mandi pantai sebab kulit dia sama elergi macam kulit aku... sangat sensitif... aku ingat lagi masa aku lebih kurang sebaya Ainul dulu, kulit kaki aku banyak kudis, elergi dari ubat demam... masa tu parent aku bawak aku pergi mandi kat pantai Jason Bay semata mata nak bagi kudis tu elok... Selain tu tujuan ke Melaka nak bawak dak tecik Arissa tu berkenalan dengan haiwan2 kat zoo tu... pembelajaran awal la konon2nya...

So berbekalkan dari formula parent aku tu, aku pun bercadang nak pergi ke Melaka pada hari Sabtu dan balik semula ke Subang setelah semuanya selesai... lokasi sasaran yang pertama adalah Zoo Melaka... malang seribu kali malang perancangan perjalanan sedikit tergendala dari waktu yang dijadualkan sebab hiway tersangatlah jem dan terlewat lebih dari sejam... dan lebih kurang bernasib baik, sampai aje kat zoo Melaka hujan turun mencurah2... tapi nak buat camana kan redho jerla... ada hikmah disebaliknya...

Sempat gak masak bihun Singapore...

dan juga sandwich yang tak dibuang tepian itu.... (bukan malas nak buang tapi sayang nak buang.... tak baik membazir lagipun bukan keras punnnn...)



u see... sampai2 jer zoo terus carik gerai... nak wat camana kan hujan... kat zoo tu tak ada bumbung pun... hujan2 mesti megi menjadi pilihan... (ya! saya mesti pilihhhhhh.... *sorry Bank Rakyat pinjam jap yer wat iklan...)


tengok budak ni... dah macam lelaki pun ada... terpaksa potong rambut dia sependek yang boleh sebab kepala dia pun ada banyak kesan merah... apabila digaru, jadi kudis pulak... nak kata gatal sebab kutu, takder pun aku tengok... huhuh (megi yang dia makan tu megi akuuuuuu... berebut!)


I'm ready mama... lets go!




hello friend!

"mama, i'm so sleepy..."





Oh my..... mission failed... tak sempat nak kenalkan dengan haiwan2 kat zoo tu... tapi takper, next time kita pergi lagi yer sayang...
 








ehem ehem... sedang buat apa ya? kesiangan kah??? kekekekekke








Ok.. habis cerita pasal Zoo Melaka...

Bergerak dari Zoo Melaka lebih kurang pukul 4.45pm terus menuju ke Pengkalan Balak... Mula2 nak ikut jalan lain sebab takut jem kat Bandar Melaka tapi dengan membuat andaian sendiri konon2 jalan tak berapa jem, so terus jer la ikut jalan biasa nak ke PB... bila dah separuh jalan baru rasa menyesal ikut jalan tu... hahahhaha! bajet konon2 sampai pantai dalam kul 6.15pm pun dah cukup baik asalkan dapat celupkan Ainul kejap kat dalam air masin tu... tapi dekat kul 7pm baru sampai sana... adoiiillaaaaa... kalau dulu kakak aku yang brutal tu, kak Ani dok kuaters kat kem Sungai Udang tu bolehla aku lepak2 rumah dia... tapi masalahnya dia dah pindah ke Taman Sri Pandan... takdernya aku nak patah2 balik ke sana...

So encik asben kata try cari chalet, tido chalet jer pagi esok baru bawak Ainul mandi pantai... malangnya berapa tempat lalu tapi setiap chalet pun ada gantung benda alah ni "PENUH"... Frust gak dibuatnya tapi nak buat camana kan... encik asben tergerak hati nak tanya satu chalet ni, nampak macam banyak bilik kut2 ada plak yang kosong... masa mula2 tanya staff chalet tu kata semua dah penuh tapi tetiba je masa asben aku nak keluar dia panggil semula kata ada satu yang kosong tapi bilik besar... harga RM160.. tawar punya tawar dapatlah RM150.. encik asben kata ok, so aku pun okla sebab dia yang bayar kan... i followwwww... kekekeke (tapi aku rasa tu taktik owner chalet je tu berlakon konon2 bilik dah abis tetiba je ada... sebab dia upkan harga bilik... mungkin dia pikir kita terdesak so terpaksa jugak amik bilik tu... tapi aku rasa kalau RM150 tu dah kira berbaloilah pada aku... tak payah berlakon pun ok dah... satu katil besar dan satu katil kecik... berbaloi la kan... yang aku kata diorang tu berlakon sebab apa tau... masa pagi tu aku berborak dengan sorang kakak ni yang sampai dekat pukul 9malam, dia punya situasi sama macam aku... mula2 kata dah penuh tapi jer tetiba ada yang kosong bilik besar... kelakar kan??? tapi tak apalah... mungkin tu taktik dia meniaga... no hal la asalkan masih lagi reasonable...)

fikir dulu nak mandi ke tak...

sempat lagi tu....

inilah bakat istimewa yang terdapat pada anak2 aku... tak kira la si kakak atau si adik... dua2 punya bakat tido kat laut... dulu si kakak jadik bahan pakcik makcik dia... sekarang ni si adik plak...



oklah bilik dia... bilik aku nun dihujung sana...

syok plak tengok family day diorang ni... ada aerodance di pagi hari....







mama? mandi laut??? takperla... bagi anak2 pulak... mama dok tepi jer.... (boolatnya mama... 5kg tau naik berat badan lepas bersalin aritu... helppppppp meeeeeeee! huhuhu!)



tido dimana2... ngeeeeeee!

Ok... sambung next entry cerita seterusnya.........


1 comments:

IRDI TOUR BANDUNG berkata...

Assalamu’alaikum, salam sejahtera Tuan / Puan yang IRDI TOUR BANDUNG selalu kami rindukan atas kedatangannya Tuan /Puan ke kota kami di Bandung. Seiiring dengan kesehatan yang baik dan kesejahteraan dan yang selalu dimurahkan rizky nya Amiin…. Irdi Tour Bandung hanya sekedar ingin menginfokan promosi promosi yang tersedia di Irdi, mengenai bercuti di kota kesayangan Tuan / puan yang selalu dikunjungi saat weekend. Irdi Tour Bandung menyediakan Kereta Transportasi selama bercuti di Bandung atau Jakarta. Untuk info info lengkap tentang Irdi mengenai promosi percutian di Bandung bisa lihat blog Irdi :
http://keretamurahpelancongan.blogspot.com/
JOM JOM ke Bandung bersama Irdi, dijamin Muraaaah dan puas ^_^
Kepuasan Tuan / Puan adalah kebanggaan Irdi… ;-)
Dijamin Irdi bagi harga sangat Muraaaah dan pelayanan yang sangat baik..

Contact Person :
Mobile Phone : +6281322167717
WhatsApp : +6281214741600
+6281220477335
Email : irditour.bandung@yahoo.com
Facebook : - Irdi Tour Bandung & Irdi Wati

Jika ada sumur di ladang boleh kita menumpang mandi jika ada waktu yang luang bisa kita berjumpa lagi mohon maaf kalau ada kata kata Irdi yang tidak berkenan.
Irdi Tour Bandung tunggu yah kedatangan Tuan / Puan ke Bandung..
Wassalam..wr.wb..

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi komen!

PayPal

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
 

D'Alia Gallery Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea