Kawan2Ku

12 September 2014

Day 11 : Kenangan Lucu Zaman Kanak-Kanak

Posted by Dalia Hassan at Jumaat, September 12, 2014

Assalamualaikum wbt..

Terlewat sehari. Adoila.. Semalam memang tak sempat.. busy manjang... tapi.. hari ni nak cerita ringkas jer, janji ada... hehehe

#‎cabaran30hari‬
‪#‎kelabbloggerbenashaari

Kisah zaman kanak-kanak aku, kenangan yang kemas melekat kat kepala aku adalah ketika umur aku 5 tahun. Masa tu pokok rambutan depan rumah arwah pak itam aku (yang juga jiran aku) memang tengah berbuah dengan lebatnya. Bila tengok abang aku, abang ijat panjat pokok rambutan tu dan menikmati buah rambutan dari atas pokok, aku pun dengan terujanya memanjat pokok rambutan tu... agaknya aku lupa yang aku baru jer berumur 5 tahun. Yang bestnya bila dah sampai atas pokok, pandang jer bawah aku jadik gayat... Bila gayat, mulalah aku gelabah bila aku tak boleh nak turun walau sikit pun... Nak buat macamana? Jadi patung kat atas pokok sebab takut kalau gerak nanti jatuh...

Akhirnya dengan perasaan takut, aku teringat cara2 nak bertanya sesuatu pertanyaan kepada mentada mentaduk...

Aku pun dengan suara yang kuat (konon2 supaya mentada mentaduk boleh dengar suara aku), mula menjerit sambil berlagu....:

"Mentada Mentaduk Macamana Akak Nak Turunnnnnnnnnnnnnnnnn!!"

Dan, abang ijat yang memang ada kat atas pokok gasak gelakkan aku gila babas... Tak lama lepas tu mentada mentadu besar datang selamatkan aku pakai tangga (mentada mentaduk besar tu kakak aku laaaaa yang dengar aku nyanyi dari atas pokok tu).....

Sampai sekarang abang ijat akan perli aku dengan nyanyi lagu tu dan aku selalu cerita kenangan tu pada anak aku sampai anak aku dah boleh hafal setiap baris ayat cerita aku ni.... haha! kenangan yang tak dapat dilupakan....

Errr... sebenarnya banyak lagi perkara lucu zaman kanak kanak... kalau sempat nanti bila2 aku akan selitkan cerita tu kat sini... untuk bacaan anak2 aku juga nanti...

30 Days Blogs Challenge 

Hari Kedua - 5 Cara Memenangi Hati Aku  
Hari Ketiga - Sesuatu Yang Menguatkan Aku  
Hari Keempat - Buku Kegemaran Aku   
Hari Kelima - 3 Perkara Yang Ingin Aku Katakan Kepada Bekas Kekasih  
Hari Keenam - Apa Yang Aku Makan Hari Ini   
Hari Ketujuh - Sejauh Mana Pendidikan Itu Penting Bagi Aku 
Hari Kelapan - 5 Lagu Cinta Kegemaran Aku
Hari Kesembilan - 5 Lelaki Yang Menarik Perhatian Aku 

Hari Kesepuluh - Apa Yang Ada Dalam Handbag Aku

0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi komen!

PayPal

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
 

D'Alia Gallery Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea