Kawan2Ku

30 Disember 2015

Reinkarnasi 037 : Kasar

Posted by Dalia Hassan at Rabu, Disember 30, 2015 1 comments Links to this post

Boleh aku tanya,
kenapa kebelakangan ini kau banyak berkasar?

Aku bertanya lembut,
kau jawab seperti tiada mood.

Aku hidangkan lauk,
ketika itulah kau ada work.

Boleh aku tahu kenapa dengan kau?
Jika aku ada tersalah,
bilang terangan dengan aku.

Tolong jangan siksa jiwa raga aku begini.
Rasa itu kurang enak dan aku tahu kau juga mengerti.


The Faiz Ibrahim

Reinkarnasi 026 : Sibuk

Posted by Dalia Hassan at Rabu, Disember 30, 2015 0 comments Links to this post

Aku sibuk sebab aku sayang.
Kalau aku tak peduli,
aku tak susahkan hati aku ambil tahu begini.
Cuma kau, tak pernah langsung nak hargai.

Sudahlah.
Aku merajuk.
Cuma,
pastikan esok kau pujuk.



The Faiz Ibrahim

29 Disember 2015

Reinkarnasi 022 : Masa

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Disember 29, 2015 0 comments Links to this post


Kau kata kau perlu masa?
Berapa lama lagi kau mahu?
Seratus hari?

Kau kata kau perlu berfikir?
Berapa masa lagi kau perlu?
Seribu hari?

Sudahlah dengan alasan.
Tak mahu kata tak mahu.

Orang kalau betul nak, usaha.
Bukan lengah-lengah masa.

Aku bukannya bodoh.
Bongek.


The Faiz Ibrahim




Reinkarnasi 093 : Sedih

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Disember 29, 2015 0 comments Links to this post


Malam ini aku rasa sunyi tanpa sebab.
Tiada bunyi.
Tiada rasa.
Hatiku denyutnya sendirian.

Seolah hati ini bagai tin kosong,
yang luas jisimnya, tapi kurang isinya.

Aku bingung apa erti rasa ini.
Mungkin Allah beri aku ruang sendiri dan waktu,
untuk aku lebih kenal siapa aku dalam aku.


The Faiz Ibrahim




Rehabilitasi : Sunyi

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Disember 29, 2015 0 comments Links to this post


Di ketika aku penuh cerita,
kau sibuk dengan kerja.
Aku punya beribu cerita dari pagi hingga senja,
yang aku mahu hanya cerita dan kongsi ditambah bermanja.

Tapi malangnya kau sibuk.
Dan aku sendirian,
sunyi dengan beribu cerita yang tidak bisa dicerita.

Ah, sedihnya rasa hati aku.
Jahat majikan kau.
Buat kau sibuk, sehingga aku rindu.
Tak apalah, aku tidur dulu,
walau hati aku rasa sayu.
Nanti dah balik,
jangan lupa wish malam dan i love you.
I tunggu you...


The Faiz Ibrahim




Status Blog #63

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Disember 29, 2015 0 comments Links to this post

Aktiviti hari ini :

Program Gaya Hidup Sihat  - Larian 2.4km kat Kompleks Sukan MPSJ.. fhewwww! cukup la untuk bagi kecergasan aku untuk mulakan kerja hari ni... ( Jangan suruh aku lari lebih2 km, tak kerja aku nanti sebab sakit-sakit badan)

haha!



26 Disember 2015

"Darling"

Posted by Dalia Hassan at Sabtu, Disember 26, 2015 6 comments Links to this post

Assalamualaikum wbt...

Tetiba jer rasa rindu kat arwah atok dan nenek (sebelah mak).. arwah atok dan nenek sebelah abah pulak, memang aku tak pernah jumpa dia sebab arwah Tok Amat meninggal pada tahun 1972... arwah nenek pulak aku tak pasti meninggal tahun bila. Yang pasti kedua2nya meninggal sebelum aku lahir lagi ke dunia ni... So aku memang takder kenangan langsung dengan arwah atok dan nenek aku sebelah abah.

Tapi dulu aku memang rapat dengan arwah atok dan nenek belah mak aku. Arwah nenek aku meninggal tahun 1991 manakala arwah Tok Kin pulak meninggal tahun 1996... Memang sedih sangat sebab dulu aku memang rapat dengan keduanya... Arwah Tok Kin dan nenek sejak aku kecik lagi panggil aku dengan panggilan 'darling' sampaikan makcik2 dan pakcik2 aku pun panggil aku 'darling'...

Dan dalam ramai2 cucunya, cuma aku yang diberikan seekor lembu masa aku kanak2 (jangan pelik ya.. maklumlah... aku ni orang kampung), dan lembu aku tu diberi gelaran 'lembu darling'.. tapi lembu darling tu dah selamat disembelih waktu bah besar kat kampung aku, Kg Kuing Patah, Buloh Kasap, Segamat. Ingat lagi kenangan tu... kami mangsa banjir ditempatkan di Sekolah Rendah Buloh Kasap untuk beberapa hari. Eh! siap masuk tv3 tu.. glamour tau walaupun nampak sipi2 jer.. pastu pembaca berita tv3 tu pulak kakak sepupu aku (kak Mala). hahah! nasib baik wartawan tu tak interview Mak Long aku.. kalau tak anak baca berita, kisah mak dia yang jadi mangsa banjir. hehe!

Eh! Masa banjir tu aku sebenarnya saja je menyibuk kat sana, walhal rumah mak abah aku tak banjir pun... rumah atok ngan nenek jer yang banjir... bukan apa, aku suka sangat makan makanan yang disediakan kat pusat penempatan banjir tu. Biskut tawar pun jadi sedap... Paling best dapat makan nasi dengan lauk sardin dan kicap... wallah! sedapnyaaa.. wow! gituu!  hehe! Tapi kalau cerita pasal banjir ni, dulu, setiap tahun pun kampung aku ni naik air. Maklumlah dekat dengan sungai dan paya. Cuma teruk tak teruk jer la... biasanya kalau banjir biasa, kategori normal, aku dengan abang sepupu aku, Idham pinjam sampan arwah Tok Kin, pergi tangkap ikan guna penapis santan arwah nenek aku (Bila di ingat2kan semula, nasib baik la takder pengalaman sampan terbalik.. aku kecik lagi kut masa tu.. Idham pulak cuma tua setahun jer dari aku)

Ermmm... memang banyak sangat kenangan terindah zaman tu... rindu sangat!

Sekarang, dah bertahun aku tak balik Kg Kuing Patah. Pak Uda dan Mak Uda aku yang rajin ke sana, mengemas apa yang patut. Bersihkan rumah dan kebun. Panggilan 'Darling' pun dah lama aku tak dengar walaupun kadang kadang ada juga sekali sekala makcik2 aku terpanggil aku dengan panggilan tu. Sebenarnya ia agak janggal skit pada pendengaran aku sekarang. hihu!

Tapi yang pasti, bila kenangan zaman kecil tiba2 menjengah, aku jadi rindu... rindu pada arwah Tok Kin dan nenek... dan semuanya yang pernah hadir dalam hidup aku pada masa tu.. termasuklah... si lembu Darling...


Al - Fatihah....




24 Disember 2015

Rehabilitasi : Hati Keras

Posted by Dalia Hassan at Khamis, Disember 24, 2015 2 comments Links to this post


Berulang kali kau kata.

Aku hati keras.
Aku heartless.

Ah tipu.

Sebenarnya hati kau lah yang paling penuh rasa.
Tapi kau sorok.
Mungkin kau pernah dipermain,
Mungkin juga kau sudah letih,
dengan segala drama yang dimain.

Ya, sebutlah kau berhati keras berulang kali.
Semua tahu kau sudah terluka dan tersasar,
dan cuba sembunyi dengan berkata besar.


The Faiz Ibrahim



Khasiat Ikan Salmon

Posted by Dalia Hassan at Khamis, Disember 24, 2015 0 comments Links to this post

Assalamualaikum wbt...

Semenjak dua menjak ni aku suka sangat makan ikan salmon. Sebenarnya sebelum ni aku tak berapa suka sangat dengan encik ikan salmon ni, bukan apa, mungkin masa kali pertama aku makan ikan ni, masakan yang aku makan tu tak sesuai dengan citarasa aku. Then makan kali kedua, pun tak menepati citarasa aku, so aku ambil keputusan untuk tak suka pada salmon ni. Kesian encik ikan salmon...

Beberapa bulan lepas, kebetulan kawan aku ada bagi beberapa ketul ikan salmon ni. Mula2 aku rasa macam tak berapa berminat, tapi disebabkan keinginan nak cuba masak sendiri (maklumlah, yang makan sebelum ni semua orang bagi yang dah siap masak), aku mulalah meminta bantuan dari pakcik google, masakan yang sesuai bagi encik ikan salmon ni...

Hasil yang aku dapat, kebanyakan mereka mereka di luar sana suka grill separuh masak dan dimakan bersama sos lemon. Aku pun ambil keputusan untuk cuba resepi ni. Nampak ringkas dan mudah cuma memandangkan aku dalam proses menurunkan berat badan aku yang terlebih berat ni, so aku ubah skit menu tu ikut suka hati aku. haha!

Ok. First time masak ikan salmon ni, reaksi aku tatkala suapan pertama tu, rasa macam nak menangis jer... Menangis bukan apa, menangis sebab menyesal aku masak sekeping jer... sedap sangat! mana cukup sekeping! menyesal!!

Dan itulah yang aku rasa....



Semenjak tu, ikan salmon ni dah jadi macam kawan baik aku. Sekurang-kurangnya seminggu sekali atau dua aku akan masak ikan salmon grill ni.. cuma aku tak buat sos, sebab pada aku tu je pun dah cukup sedap. Cuma kadang2 aku pelbagaikan dengan tambahkan sayur2an seperti brokoli, cauliflower, asparagus, capsicum dan lain2... Dan kadang2 juga aku suka cairkan cheddar cheese kat atas salmon yang dah di grill tu. Memang sedap lebih2 lagi makan time panas! Fhewwwww! Ohsem! Tapi terpulanglah pada citarasa anda semua sama ada inginkan masakan secara grill, asam pedas, sup, kari, dan lain-lain... cuma bagi aku, grill ni dah sedang elok la dengan tekak aku... hehe! (Yang sebenarnya malas nak masak.. grill paling cepat dan mudah.. tak sampai 10 minit dah siap)

Okay. Berbalik semula pada kisah khasiat ikan salmon ni. Ikan salmon selain dikenali juga sebagai makanan bagi otak ia juga memiliki khasiat sebagai makanan untuk menjaga kulit agar kulit kelihatan segar dan sihat. Ikan salmon dapat membantu mengurangkan terjadinya kedutan pada kulit wajah dan juga memelihara penampilan kulit agar sentiasa sihat. Oleh itu, bagi adik2 semua, makanlah ikan salmon dari awal lagi, jangan nanti umur dah macam akak baru sibuk nak makan... konon2 taknak berkedut, padahal sana sini dah berkedut. Terlambat plak, tapi masih boleh diperbaiki... hehehe...

Okay. Mengapa ikan salmon? Kerana ikan salmon adalah ikan yang kaya lemak tak jenuh Omega 3 yang dapat mengurangkan penghasilan partikel yang menyebabkan radang dalam tubuh yang masuk melalui kulit. (Lemak tak jenuh adalah sejenis lemak yang molekulnya tersusun dari rangkaian atom-atom karbon yang memiliki satu ikatan ganda. Ikatan ganda ini menyebabkan molekul lemak tersebut tidak jenuh atau masih boleh menambah atom hidrogen. Lemak tak jenuh tunggal biasa disebut lemak baik kerana memilik manfaat bagi kesihatan diantaranya membantu mengurangi penyakit jantung dan menurunkan kadar kolesterol. Beberapa makanan yang mengandung tinggi lemak tak jenuh tunggal selain dari ikan salmon diantaranya adalah minyak zaitun, kacang badam, dan buah avocado) Salmon juga mengandungi protein yang tinggi, coenzim Q-10, dan juga kaya dengan Dimethylaminoetahnol (DMAE).

Secara ringkasnya, khasiat ikan salmon adalah seperti berikut :

1. Mencegah Penyakit Jantung
Ikan salmon mengandung asam lemak omega-3 yang membantu mengurangi kolesterol dan trigliserida, mempertahankan kelenturan pembuluh darah, dan menguatkan otot jantung.


2. Mencegah Hipertensi
 Asid lemak omega-3 membantu mengendalikan tekanan darah sehingga mencegah hipertensi (tekanan darah tinggi).


3. Menjaga Kesihatan Mata
Asid lemak omega-3 dan asid -asid amino membantu menjaga kesihatan mata dan mencegah degenerasi makular, mata kering, dan keletihan mata.


4. Melindungi Tubuh Terhadap Radikal Bebas
 Ikan salmon kaya selenium, suatu mineral yang membantu tubuh melindungi sel-sel tubuh terhadap kerosakan radikal bebas yang dapat melemahkan sel-sel tersebut terhadap serangan penyakit.


5. Melindungi Kulit
Asid lemak omega-3 diketahui memiliki kesan anti inflamasi (anti radang) yang dapat melindungi kulit terhadap sinar matahari dan kanser kulit.


6. Mengurangi Depresi
Asid lemak omega-3 berperan mengurangi depresi dan menjaga mood yang baik.


7. Melindungi Tubuh terhadap Kanser Ginjal
Asid lemak membantu melawan carcinoma sel ginjal yang merupakan bentuk kanser ginjal yang paling umum.


8. Menyihatkan Otak
Asid lemak omega-3 di otak yang membantu fungsi otak dan berperan mencegah penyakit Alzheimer. Asid lemak omega-3 juga membantu mencegah stroke karena mengendalikan kolesterol darah dan menyihatkan pembuluh darah.


9. Mengurangi Risiko Diabetes Type 2
Asid lemak omega-3, vitamin D dan selenium yang terdapat pada salmon membantu kerja insulin yang mengontrol kadar glukosa darah sehingga mengurangi resiko diabetes type 2.


10. Membantu Mengurangkan Berat Badan
 Ikan salmon dikenali sebagai makanan yang mempercepat  kadar metabolisma sehingga dapat mengurangkan penambahan lemak dalam badan.



23 Disember 2015

Status Blog #62

Posted by Dalia Hassan at Rabu, Disember 23, 2015 2 comments Links to this post

Apa saja yang kita buat ada sebabnya. Tapi kalau penyebab yang menyebabkan kita buat perkara tu tidak lagi menjadi sebab, rasanya tak perlu lagi kita mengharapkan pada penyebab itu. Sebab apa? Sebab penyebab itu telah menyebabkan mata aku menjadi semakin sembap dan otak aku menjadi semakin lembap.

~ Aku pun tak pasti sebab musabab apa aku post entry ni ~


22 Disember 2015

Rehabilitasi : Penipu

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Disember 22, 2015 0 comments Links to this post


Ditipu oleh orang yang kau tidak kenal,
rasanya masih sakit.
Bagai jari kau dicucuk jarum kecil.
Ya, walau lukanya kecil,
darahnya itu masih boleh mengalir.

Tapi jika ditipu oleh orang yang kau kenal.
Dan percaya.
Dan sayang.
Itu lain peritnya.

Itu bagai kau diikat di tepi pokok,
ditikam dengan pisau tajam berulang kali,
dan si penikam itu tersenyum dan ketawa.
Seolah dia suka melihat kau hampir mati,
sambil berlumuran darah yang mengalirnya tidak henti-henti.


The Faiz Ibrahim


Rehabilitasi : Perhentian Bas

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Disember 22, 2015 0 comments Links to this post


Aku mahu kau ada sebenarnya.
Apabila aku kata,

pergilah pulang,
Aku bisa pulang sendiri.
Aku tahu kau letih.

dalam minda aku memang mahu kau pulang.
Berehat secukupnya.
Makan semoleknya.

Tapi hati aku mahu sebaliknya.
Dia penting diri.
Dia mahu kau meneman aku hingga ke depan pintu.
Melambai tangan sambil mengucap selamat malam,
berulang kali tanpa penuh rasa jemu.

Aku juga mahu sebegitu.
Tapi takut buat kau susah.
Susahkan punya pasangan sekompleks aku?


The Faiz Ibrahim





Jalan - Jalan Cari Makan : Warung Soto Wageh, Kg Jawa Segamat

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Disember 22, 2015 2 comments Links to this post

Assalamualaikum wbt...

Balik Segamat minggu lepas, aku tak lepaskan peluang pergi bersarapan di Warung Soto Wageh, Kg Jawa yang sememangnya sentiasa menjadi pujaan hati aku sejak aku kecik lagi... Masakan dia memang sedap. Bukan aje soto, mee kari, lontong, kuih muih dia pun sedap. Pendek kata, semua sedaplah... sebab tu warung dia sentiasa penuh sampai kadang2 terpaksa tunggu turn meja kosong.

Menu wajib aku kat warung soto Wageh ni adalah soto nasi, tempe goreng dengan sate sotong... Alamak! tertelan air liur pulak bila cerita pasal ni... hai lah sedapnyaaaaa.... haha!


Sate sotong.. ni je yang tinggal.. tapi Alhamdulilah la walaupun 3 batang jer yang dapat dari tak merasa langsung... hehe! (sedap weh!!!) sate sotong ni dia guna sotong kering yang dah dilembutkan... memang sedap. bau dia pun dah cukup untuk memikat selera aku... haha! 

Ni la dia sotonya... aku suka makan soto nasi... nyum nyum....

Ok. Ini wayang. Dalia makan satu je tempe ni? Nampak sangat menipunya... hahaha (padahal 4 keping tempe aku makan sorang... apadahal??? haha)

Dan yang paling special sebenarnya, sambal kicap dia yang memang power. Sedapnyaaaa... kalau aku buat sendiri sambal kicap takderla sesedap sambal kicap warung soto Wageh ni...

Kalau korang tak percaya, cubalah! Warung Soto Wageh ni terletak berdepan dengan Sekolah Rendah Kg Jawa, Segamat. Tapi kalau tak salah aku, warung ni tutup setiap hari Isnin... Kalau tak salah laaaa...

*** psssttt... kalau jadi balik Segamat lagi minggu depan, aku ingat nak pegi lagi untuk makan lontong pulak... sate sotong dengan tempe??? itu sudah pasti!!! yang pasti, malas aku nak diet2 dah... seksa jiwa raga jer... ngeeeeeeee!

Lagenda Melayu : Cik Siti Jalang

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Disember 22, 2015 0 comments Links to this post
Sharing Is Caring

Sumber : Lagenda Melayu


Makam Siti Jalang,
Kampung Tembioh, Kota Tinggi



Pelakon dan pengarah terkenal tanahair kita Sabri Yunus pernah memenangi gelaran Pengarah Terbaik untuk drama arahan sulungnya yang juga memenangi Drama Terbaik untuk drama Sanggul Beracun berberapa tahun lepas. Pernah anda menontonnya? Telefilem yang dibintangi oleh pelakon Erra Fazira dan Namron itu tahukah anda sebenarnya diangkat dari sebuah lagenda yang cukup terkenal di Johor terutamanya di Kota Tinggi, dikenali sebagai Siti Aminah Tanah Mahsyur atau pun Lagenda Siti Jalang.


Cerita yang dikatakan berlaku abad ke 17, kira-kira 200 tahun selepas kejadian Sultan Mahmud Mangkat Dijulang dikatakan berlaku di Kampung Tembioh di Kota Tinggi. Sebagai tanda jika kita ke kampung ini terdapat makam yang dikatakan Makam Siti Aminah atau juga dikenali sebagai Siti Jalang. Tentunya kita tertanya-tanya mengapa allahyarham dipanggil sedemikian?

Mengikut ceritanya Siti Aminah ini berasal dari Kelantan dan sejak kecil telah menjadi anak angkat sebuah keluarga bangsawan Bugis di Kota Tinggi. Cik Siti Aminah ini dikatakan terlalu cantik paras rupanya menjadi sebutan di daerah ini dan kerana itu beliau menjadi rebutan ramai. Kerana risaukan keselamatan anak gadis ini, keluarga Bugis ini telah mewariskan satu ilmu pendinding kepadanya sebagai tujuan menjaga kesucian gadis ini dari di aniaya lelaki-lelaki yang tidak bertanggungjawab.

Sehinggalah Cik Siti Aminah meningkat dewasa, beliau telah dipinang oleh seorang lelaki yang juga dari golongan orang berada. Majlis perkahwinan berlangsung penuh meriah sehinggalah pada malam pertama pasangan pengantin tersebut menjadi porak peranda apabila Cik Siti Aminah telah diceraikan. Ini kerana pengantin lelaki sewaktu pada saat beliau bersedia untuk menikmati malam pertamanya, beliau gagal menemui pertanda yang Cik Siti Aminah adalah seorang perempuan!

Namun itu tidak mencacatkan keinginan lelaki-lelaki lain untuk memiliki Cik Siti Aminah dan ini membawa perkahwinan keduanya. Namun bala masih mengundang, perkara yang sama berlaku pada malam perkahwinannya apabila dia diceraikan pada keesokan hari perkahwinannya. Ini berlarutan untuk berberapa tahun selepasnya sehingga dikatakan Cik Siti Aminah mempunyai 99 orang suami. Sehinggalah suaminya yang ke 100, dikatakan seorang yang warak dan punya pegangan agama yang kukuh serta mempunya ilmu kebatinan yang tinggi dapat membuka ilmu kunci nafsu yang diwarisi Cik Siti Aminah dari keluarga angkatnya, dan dengan suaminya yang terakhir inilah perkahwinannya kekal ke akhir hayat. Namun Cik Siti Aminah pada saat ini telah pun berumur maka mereka tidak mempunyai sebarang waris dan disaat akhir hayatnya Cik Siti Aminah mewasiatkan apabila beliau meninggal dunia agar jenazahnya dikebumikan jauh dari kawasan perkuburan penduduk kampung yang lain kerana akibat dari perkahwinannya yang mencatatkan jumlah sebanyak seratus kali itu penduduk Kota tinggi menggelarkannya dengan panggilan Siti Jalang.

Namun terdapat satu lagi versi mengenai lagenda ini mengatakan Cik Siti Aminah ini apabila ada lelaki yang masuk meminangnya, beliau mengenakan hantaran sebuah keranda dan sekayu kain putih untuk persediaan pengkebumian suaminya pada keesokan harinya kerana dikatakan Cik Siti Aminah memelihara kala jengking di anggota sulitnya maka suaminya akan mati. Sejauh mana kebenaran cerita ini hanyalah tinggal lagenda yang terkenal hingga ke hari ini sehingga diangkat menjadi telefilem yang sangat menarik. 

Demikianlah diceritakan orang....


Versi lain CIk Siti Jalang




Makam Cik Siti ini juga dikenali dengan nama Makam Cik Siti Aminah Tanah Masyhur atau CIk Siti Jalang. Terdapat cerita yang menarik tentang sejarah Cik Siti Ini. Menurut sumber, beliau dipercayai adalah anak kepada salah seorang pembesar di istana. Cik Siti Aminah dikatakan seorang wanita yang kaya dan jelita. Gelaran 'jalang' diberikan kepadanya kerana jumlah perkahwinan beliau yang berjumlah sebanyak 99 kali. Kesemua lelaki yang menjadi suaminya akan mati setelah mengahwininya. Tetapi kerana kecantikan yang dimiliki oleh CIk Siti inilah yang membuatkan ramai lelaki terpikat dan ingin memperistikannya. Mereka bersetuju untuk menjadi suami CIk Siti walaupun mengetahui mereka akan dikenakan syarat menyediakan sebuah keranda serta tiga papan kain kapan sebagai persediaan bagi pengebumian mereka. Dengan takdir tuhan, Cik SIti telah mendapat seorang suami yang kekal hidup bersama dengannya setelah berkahwin bagi kali yang ke seratus.

Status Blog #61

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Disember 22, 2015 2 comments Links to this post

Lama dah tak makan gula2 limau ni.. aritu terjumpa kat kedai, tu yang beli sepeket... dulu masa kecik2 suka sangat makan.. masam2 manis rasanya... kitorang panggil bukan gula2 limau, tapi gula2 kentut.. sebab kalau makan je, lepastu mesti kentut... haha! ‪#‎nostalgia‬ betul...





Status Blog #60

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Disember 22, 2015 2 comments Links to this post

Tetiba teringat kisah kelmarin kat kelas masa aku baru habis buat presentation..

Prof : Awak ni cikgu ker? Gaya bercakap macam cikgu jer .

Aku : Tak la prof... sy bukan cikgu...

Prof : Abis awak keje kat mana?

Aku : Saya kakitangan awam yang kerja bawah PDRM..

Prof : ooooo.. mana? Bukit Aman ker?

Aku : Subang Jaya, Prof...

Prof : Ooooo... satu tempat la dengan... (sambil jari tunjuk arah belakang... merujuk pada Sarjan Hakeem)

Aku : Ya prof. Cuma dia cawangan jenayah, saya trafik... jenayah ngan trafik tak kawan, prof... (adoi... Camana aku leh kuar statement mcm ni)

Prof : hahahaha! awak ni nakallah! Boleh pulak main tak kawan ya... 


* Ok. Satu kelas gelakkan aku... tak pasal2 aku jadi bahan .. tapi nasib baiklah Sarjan Hakeem tak datang kelas.. kalau tak mesti aku terlebih malu.. huhu!


21 Disember 2015

Rehabilitasi : Cekap

Posted by Dalia Hassan at Isnin, Disember 21, 2015 0 comments Links to this post

Tiada yang cekap jaga hati aku sebagaimana yang kau laku.
Kau terlampau cekap dan sabar,
sehingga aku tertanya,
universiti mana yang ajar kau untuk dapat tahan,
dengan aku yang marahnya seperti raksasa,
yang tika laparnya marah - marah macam entah apa - apa.

Aku juga tertanya adakah kau tak tahu marah?
Kerna bila aku emosinya tidak tentu arah,
kau boleh senyum dan masih degil untuk mengalah.


The Faiz Ibrahim


16 Disember 2015

Rehabilitasi : Hilang

Posted by Dalia Hassan at Rabu, Disember 16, 2015 0 comments Links to this post


Aku pernah tonton cerita lama.
Suaminya itu nelayan, kerjanya curi ikan dari lautan.
Ada suatu hari dia hilang, dimakan ombak.
Kerja dianya itu bahaya, aku faham.

Bandingnya dengan engkau.
Kau kerjanya berkemeja, kerjanya menulis cerita.
Kerjanya kau itu di ruang pejabat yang sungguh selesa.

Cuma aku jadi sedikit musykil.
Mana bisa kerja sesenang engkau,
tapi kau bisa hilang tanpa khabar berita?

Aku tahu kau masih wujud.
Cuma kau terangan elak mahu ketemu.
Adakah itu tandanya kau sudah tidak mahu?
Jujur sahaja.
Jangan pura-pura hilang seperti kau kerjanya nelayan.
Aku tidak lurus, seperti yang kau sangka.


The Faiz Ibrahim

13 Disember 2015

Status Blog #59

Posted by Dalia Hassan at Ahad, Disember 13, 2015 0 comments Links to this post

Alhamdulillah...

Esok Selangor cuti peristiwa. Aku yang sepatutnya off esok nampak gayanya anjak ke hari Selasa la.. syukur.. boleh la aku balik Segamat jap lepas kelas...

Gerak dari Subang dalam kul 5 petang.. Balik berdua jer dengan dak tecik Arissa... dari keluar rumah sampai la ke Tampin hujan sepanjang jalan. Nasib baik la perjalanan lancar. Sampai rumah mak tepat pukul 9.10pm..

Sempat la tengok Gegar Vaganza dari awal. Sampai2 je salam mak abah, pastu terus duduk depan tv sambil cari jalan camana nak mengecek remote tv dari abah. Haishhhh buruk perangai. Abah pegi dapur je, aku terus tukar channel. Hahahaha.. pastu sorokkan remote control dalam handbag. Abah menjajar cari remote tak jumpa... ..

Go go Siti Nordiana! Semoga nana menang la malam ni.. Aminnnn..

Berdua je balik kampung...

Esok akak tolong abah cari remote control yang hilang tu yer.....

12 Disember 2015

Status Blog #58

Posted by Dalia Hassan at Sabtu, Disember 12, 2015 2 comments Links to this post

Serius. Aku takder mood hari ni. Pagi keje. Tengahari keluar pegi makan. Balik dari makan, aku lepak dalam kereta dekat setengah jam sebelum ambik keputusan untuk masuk semula dalam opis.. melayan perasaan...

Entahla. Nak kata period, baru je abis period. Tapi tak tahu kenapa emosi jadi tak stabil. Mungkin aku rasa sakit hati. Dapat meluahkan apa yang sekian lama terbuku di hati, tapi hakikatnya si pendengar hanya memperlekeh apa yang aku katakan.

Ok fine. Takpe. Demi menjaga hati dia yang sekian lama aku sayang. Lepas ni, aku takkan bersuara atau mempertikaikan walaupun benda tu mengguriskan perasaan aku. No problem. Kerana aku dah terbiasa.


Rehabilitasi : Si Pemendam

Posted by Dalia Hassan at Sabtu, Disember 12, 2015 2 comments Links to this post


Kau orangnya kelihatan mudah.
Apa orang kata, kau mukanya biasa.
Seperti tiada apa-apa.
Seperti tiada apa yang bisa mengguris hatinya kau.
Wah, hebat kau ini, aku nyaris ingat kau bukan manusia.

Tapi kau itu bertopeng.
Apa yang orang kata, kau simpan.
Cuma kau tidak meluah,
kau hanya tahu simpan dan simpan.

Kau tahu apa buruknya simpan rasa kurang enak pada hati?
Kau akan hilang diri nanti.

Jangan begitu.
Setiap manusia itu Allah jadikannya berfungsi.
Ceritalah pada yang sudi dengar dan kongsi,
InshaAllah kau akan baik-baik di akhir cerita nanti.


The Faiz Ibrahim




10 Disember 2015

Kepentingan Mengambil Ubat Cacing

Posted by Dalia Hassan at Khamis, Disember 10, 2015 0 comments Links to this post

Sharing Is Caring

Sumber : Facebook


Assalamualaikum.

Kali ini sekali lagi saya mahu mengingatkan semua akan kepentingan mengambil ubat cacing.

Seringkali saya bertanya kepada orang yang meminta consultation saya.

Terutama bila mereka bertanya kepada saya :

1. Kenapa saya mengambil apa-apa supplement /vitamin atau jamu tidak nampak kesan kepada saya?

2. Kenapa saya sering rasa gatal-gatal di kawasan tertentu, penyakit di hadapi payah sembuh? Kemaluan saya berbau busuk , walaupun sudah beberapa kali berjumpa doktor mendapatkan perawatan dan hilang sekejap tetapi berulang lagi.

3. Kenapa saya mudah selalu gastrik / masuk angin dan perut jadi sensitif .Badan tidak bertenaga. Kadang-kadang saya makan sudah terlalu banyak tetapi masih lagi lapar di waktu tengah malam?
Perut saya buncit berbunyi sesuatu dalamnya.

Dan banyak lagi simpton cacing banyak didalam tubuh badan manusia.

Dari sudut perbidanan kampung , dari ilmu yang saya perolehi di percayai setiap 15hb -21hb bulan Melayu biasanya cacing akan bertelur dan membiak-biak dalam usus manusia.
Walau pun tidak terbukti secara perubatan moden, saya percaya akan maklumat ini berdasarkan pelbagai pengalaman.

Ini juga salah satu cara bagi menjadikan badan sentiasa sihat dan bertenaga dengan memastikan pengambilan ubat cacing setiap enam bulan sekali.

Ubat cacing boleh diberi setiap enam bulan untuk pencegahan, tetapi dalam kes lebih serius, ia perlu diberi setiap tiga bulan. Bagaimanapun, pemberian ubat cacing kepada kanak-kanak di bawah usia dua tahun perlu dirujuk kepada doktor terlebih dulu.

Ramai kebanyakan orang bila saya bertanya bila kali terakhir mengambil ubat cacing? Rata-rata memberitahu di ketika usia budak zaman sekolah dahulu.
Bayangkan ..jika anda sudah berusia 40 tahun..pelbagai jenis cacing beranak pinak dalam badan anda!!!!.

Sekarang ini , bila kita mengambil ubat cacing , cacing takkan keluar seekor demi seekor seperti zaman dahulu. Cacing-cacing akan hancur melalui najis. Jangan takut mengambil ubat cacing.

Jangan ambil mudah dengan masalah kecacingan kerana kebanyakan kita mungkin beranggapan cacing hanya berada di dalam usus sahaja. Sebenarnya jangkitan cacing boleh berlaku di mana-mana bahagian badan - mata, hati, paru-paru, salur darah. Jangkitan juga boleh berlaku melalui sentuhan pada kulit.

Tanda-tanda kecacingan:-

* Keluar cacing daripada lubang najis, atau nampak cacing pada najis
* Alahan kulit yang teruk - bengkak atau ruam & gatal terutama pada waktu malam
* Gatal sekitar lubang najis (dubur)
* Alahan terhadap makanan
* Sakit perut - cirit-birit, kembung, sembelit
* Anemia - kurang darah (ada cacing yang menghisap darah)
* Keletihan luar biasa - lesu, kurang tumpuan, kemurungan, gelisah, demam
* Tiada selera makan, pucat,
* Kurang berat badan walaupun selera makan ada
* Mengetap gigi ketika tidur malam (grinding of the teeth at night)
* Kedutan dan lingkaran hitam pada kelopak mata
* Hiperaktif
* Sakit kepala
* Sensitif terhadap cahaya
* Gusi & hidung berdarah
* Batuk-batuk teruk yang berpanjangan, batuk berdarah, asthma (cacing di paru-paru)

Tidak semua jangkitan cacing itu merbahaya tetapi rawatan serta pencegahan awal harus dipertimbangkandemi kesihatan & kualiti hidup.

copypaste



Alia : dan dan lepas baca pasal ni aku terus pegi farmasi beli ubat cacing. Seram gak dibuatnya... haha!


Reinkarnasi 094 : Hadiah

Posted by Dalia Hassan at Khamis, Disember 10, 2015 0 comments Links to this post


Jika diizinkan Tuhan untuk memilih hadiah,
akan aku pilih waktu dulu.
Saat kau dan aku semasa bahagia kita dulu.
Indah waktu itu.
Kita ketawa bersama.
kita berkongsi duka yang sama.
Segalanya buat aku senang.
Hingga sekarang aku terkenang.



The Faiz Ibrahim






09 Disember 2015

Rehabilitasi : Cemburu

Posted by Dalia Hassan at Rabu, Disember 09, 2015 0 comments Links to this post

Hari ini aku lihat kau begitu gembira. Berbual - bual dengan rakan hingga mungkin tidak peduli aku masih di sisi. Tidak mengapa, mungkin kau jarang bersua mereka, mungkin kerna itu kau gembira tidak ingat dunia.

Cuma, mengapa aku lihat kau gembira berlebihan terutamanya apabila adanya dia? Ya, aku tahu dia rakan, dia pembantu ditempat kerja. Cuma mengapa kau sering ketawa lebih apabila dia sering ada? Kau dan dia, punya apa-apa?

Mungkin kau kata itu ilusi aku. Mungkin kau kata itu mainan hati cemburu aku. Aku cemburu apabila aku rasa kau lebih layak buat dia dan ada manusia yang boleh buat kau gembira, selain aku yang kononnya kata akan sentiasa membahagia.

Aku tahu dia lebih sempurna.
Maaf aku jadi sentiasa kurang, aku dah cuba.


The Faiz Ibrahim


Rehabilitasi : Harapan

Posted by Dalia Hassan at Rabu, Disember 09, 2015 0 comments Links to this post


Kenapa ya, kau layan aku dengan penuh kebaikan.
Kau beri harapan, kau sentiasa mengambil berat,
kau sentiasa sokong, kau sentiasa bantu aku?

Jujurnrya, aku suka kau berkelakuan begitu.
Dan yang lebih jujurnya, aku juga benci kau sebegitu.

Aku suka, 
kerna aku rasa dijaga, diperlu.

Aku benci pula, 
kerna kau beri aku harapan.
Harapan yang buat aku risau,
sama ada, ada aku dalam kau,
atau aku hanyalah orang yang kau niat mahu bantu.
Terima kasih buat aku buntu.




Reinkarnasi 031 : Diam

Posted by Dalia Hassan at Rabu, Disember 09, 2015 0 comments Links to this post

Kau tahu kenapa aku sering diam,
pabila kita bersua?

Jujurnya,
aku terpesona melihat kau.
Raut wajah kau.
Cara senyuman kau.
Gurauan manja kau.

Dan yang paling aku suka,
cara kau melihat aku.
Kerana aku nampak jelas,
di mata kau hanya ada aku.


The Faiz Ibrahim

08 Disember 2015

Status Blog #57

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Disember 08, 2015 2 comments Links to this post

    Oh! sweet je rasa bila asaimen yang ko sepatutnya hantar hari ni, ko baru nak siapkan hari ni juga... lebih sweet lagi yang sebenarnya asaimen ni Dr. dah bagi kat ko 2 bulan lepas... dan yang paling sweet bila segala draf dan isi-isi yang ko dah buat separuh jalan tu hilang entah kemana... mungkin ditelan virus-virus cinta...

    Sweetnyaaaaa bila terpaksa buat semula.....


    Alia : Ini bukan sweet ni... ini sweat!!

05 Disember 2015

{ Al - Fatihah } : Kemangkatan Tunku Laksamana Johor

Posted by Dalia Hassan at Sabtu, Disember 05, 2015 1 comments Links to this post
Assalamualaikum wbt..

Sedih. Terkejut. 
Kehilangan yang sangat dirasai oleh sekalian Bangsa Johor malahan seluruh Rakyat Malaysia.


Semoga roh Almarhum Tunku Jalil dicucuri rahmat. Al Fatihah...



Insan yang baik2 memang Allah sayang....

04 Disember 2015

Reinkarnasi 034 : Yang Tidak Kena

Posted by Dalia Hassan at Jumaat, Disember 04, 2015 0 comments Links to this post

Aku mendiam,
dikatanya aku ganjil dan jahil.

Aku berjenaka,
dikatanya mencari perhatian manusia.
Cuba buatkan mereka senang dengan segala seloka.

Aku menangis,
dikatanya aku lemah.
Seronok menggapai perhatian sekalian ummah.

Oh aku sedar.

Orang kalau dah tak suka,
kita beri salam pun mereka akan kata kita bermuka.

Manusia.
Menjengkelkan.
Kan?


The Faiz Ibrahim


Alia : 

Eh. baru aku perasan. Dalam buku Reinkarnasi ni ada dua 034.

   034 : Yang Tidak Kena
   034 : Semalam

Mungkin kesilapan teknikal. 
Abaikan.



Reinkarnasi 106 : Tunggu

Posted by Dalia Hassan at Jumaat, Disember 04, 2015 0 comments Links to this post

Aku masih tunggu.
Tapi entah sampai bila.

Aku masih hargai kisah lama kita.
Entah kau masih peduli atau tidak ya.

Aku keliru.
Sama ada untuk terus jalan dan lupa,
atau tunggu kau untuk datang menjelma semula.

Cuma satu hal yang kau perlu tahu,
tunggu itu sakit.
dan aku sedang sakit.
Teruk.
Kronik.
Dan mungkin hampir mati.


The Faiz Ibrahim


03 Disember 2015

Reinkarnasi 009 : Tidak Semuanya Tulus

Posted by Dalia Hassan at Khamis, Disember 03, 2015 0 comments Links to this post

Mereka bangga berjuta rakan,
walau tak semuanya jujur dalam sorakan.

Biarlah aku dan dua tiga mereka.
Kerana aku pasti esok empat lusa,
mereka akan masih ada,
dan masih berdiri teguh di sisi tanpa dipaksa.

Realitinya, semua boleh mengaku rapat,
lagi-lagi pabila dompet sukar dilipat.
Biasalah manusia, ada isi adalah kelibat.

Cuma satu aku pesan,
jangan disimpan guli dalam kocek,
berat, nak jalan pun nanti bisa terkedek.


The Faiz Ibrahim

Reinkarnasi 092 : Jatuh

Posted by Dalia Hassan at Khamis, Disember 03, 2015 0 comments Links to this post

Hati aku parah.
Mata aku bernanah.
Harapan aku punah.

Aku tersungkur lagi kali ini.

Moga Allah bantu aku bangkit semula.
Kerana Dia tahu apa yang aku mampu tanggung,
dan takat mana aku mampu bangun.



The Faiz Ibrahim

Giveaway Disember 2015 Cash RM500

Posted by Dalia Hassan at Khamis, Disember 03, 2015 3 comments Links to this post

Assalamualaikum wbt...

Jom pakat ramai2 join GA by Cik Uzu kita ni... aku pun lama dah tak join mana2 GA.. so, bleh jugak la cuba nasib.. mana tahu ada rezeki, kan??



Hadiah :
RM100 Top Referral
RM50 x 8

Tarikh Mula : 1 Dis - 15 Dis 2015 : Tarikh Tamat



Good Luck semua!!

01 Disember 2015

Lawatan Ke Kilang Mamee USJ

Posted by Dalia Hassan at Selasa, Disember 01, 2015 1 comments Links to this post

Assalamualaikum wbt..

Pada Jumaat 27/11/2015 yang lepas, aku telah mengikuti lawatan ke kilang Mamee di USJ Subang Jaya. Sebenarnya sebelum ni aku pernah menerima jemputan dari nuffnang untuk mengikuti lawatan ke kilang Mamee di Melaka pada 31 Mei 2014, tapi memandangkan atas sebab sebab yang tak dapat dielakkan, aku terpaksa menolak jemputan tersebut dengan berat hati. Ada perkara yang lebih penting untuk aku selesaikan...

So untuk kali ni, Persatuan Keluarga Polis (PERKEP) IPD Subang Jaya menganjurkan lawatan ke kilang Mamee cawangan USJ, aku pun tak lepaskan peluang yang ada walaupun bukan ke kilang utama Mamee dia Melaka. Yang penting aku dapat sedikit pengalaman dan pengetahuan tentang produk keluaran Mamee.

Rupanya kilang mamee cawangan USJ ni adalah pengilang bagi produk Nutrigen. Baru ku tahu rupanya Nutrigen ni bawah Mamee... biasa aku tahu minum jer Nutrigen ni...

Aku nak terangkan panjang2 pun aku takut tersalah maklumat. So aku sh
arekan la serba sedikit gambar yang sempat aku rakamkan... walaupun tak banyak...

PayPal

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
 

D'Alia Gallery Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea