Kawan2Ku

Halaman

01 Disember 2022

Penat

By Dalia Hassan at Khamis, Disember 01, 2022 0 comments

 Assalamualaikum wbt.. .


Penat betul hari ni. Penat badan dan penat otak. Macam-macam masalah timbul hari ni... 


Aku tak suka betul bila orang pertikai skop kerja kita seolah-olah kita ni takder kerja. Dia tak duduk seopis dengan kita, tak nampak apa yang kami buat, dan terus buat kesimpulan yang kami ni tak banyak kerja. Motifnya sebab, dia nak kami buat kerja anggota yang dah pencen yang sepatutnya diganti oleh orang lain. Kerja yang sepatutnya tugas jawatan lain, tapi kami kewangan yang nak kena buat. Alasan, kami tak banyak kerja.


Bila jadi macam ni, tiba2 je aku rindu pada orang2 lama. Pegawai pentadbiran pun hampir setiap hari jengah opis kami, dalam masa yang sama dia nampak apa masalah yang berlaku, dan selesaikan... tapi pegawai sekarang, tak ambik tau tentang kami yg berlainan pejabat.. yang dia tau, cari kesalahan kami. Bila kami utarakan masalah, tak ada penyelesaian.. Alasan: sebab dia tak ada kuasa, tak boleh buat keputusan. (Pegawai lama boleh je settlekan masalah kami.. xde masalah pun)


Kadang naik muak rasa.. kalau tak tahan sabar boleh jadi gaduh ni. Jujur, aku tak ada masalah dengan dia dari segi lain. Aku ok je borak2 gelak2 kalau bercerita dengan dia bukan hal kerja. Tapi bila masuk bab kerja, hati aku jadi panas. Kadang apa masalah yang aku mintak selesaikan, tak settle pun. Entahlah. Kadang aku pulak yang rasa dia ni tak ada kerja (macam yg pernah pegawai atasan dia bagitau aku yang dia ni tak ada kerja)


Bila jadi macam ni, secara tak sedar aku dah membandingkan pentadbiran dulu dan sekarang. Ye aku tau, setiap orang cara kerja tak sama.. cuma mungkin sebab awal2 lagi aku dah dapat pegawai yang bagus, bila dapat pegawai macam sekarang, kita boleh rasa perbezaan dan secara tak langsung, buat penilaian..


Aku sedar kadar motivasi aku nak datang kerja, makin hari makin kurang. Dah tak seronok macam dulu.. datang kerja pun atas dasar tanggungjawab, taknak makan gaji buta. Tapi tu lah.. hidup perlu diteruskan walau betapa sakitnya hati ni.. ha githewwww.


By the way, hari ni hari ketiga berturut2 aku basah lencun kena hujan. Minah rempit kan.. Haruslah terima seadanya walau cuaca apa sekalipun. Cuma hari ni walaupun hujan tak selebat hari sebelum, hakikatnya hari ni yg paling seksa aku redah hujan. Apa taknya, helmet aku biasa guna tu tali yg ada pencangkuk tu rosak. so aku terpaksa guna helmet yang takder visor. Bayangkan ye, muka aku yang selebar padang bola sepak ni bagaikan dicucuk-cucuk dengan benda tajam bila terkena hujan. Direct. Tak boleh nak cover dah. Takperlah. esok aku pakai je helmet yang rosak tu, tali nanti aku ikatlah dengan getah. Aci kan? Aku ni bukan taknak bawak kereta, masalahnya kedai Foodpanda aku pukul 6.30ptg dah bukak. Pukul 6 aku dah kena on kan device FP aku.. dengan jalan jemnya, kalau aku naik kereta confirm lambat sampai rumah. Hasil foodpanda tu la buat tambah sikit2 duit kos aku nak selalu balik kampung jumpa anak-anak aku. Diorang apa tau? Tau nak kecam je.. Eh. Tiber...



Oklah.. takder apa lagi nak cerita. Syukur jugalah aku ada blog ni, dapat juga lah aku meluah perasaan kat sini walau aku tau, tak ada orang pun yang baca. Tapi aku tak kisah, asalkan aku ada tempat untuk meluah. Nak luah kat kawan2, risau menyusahkan pulak. Heret diorang masuk dalam masalah aku. Lagipun aku mmg tak ramai kawan. Takperlah.. 


Dah. Ni je aku nak luah... esok kalau ada isu / cerita lagi, aku update lagi. Nak merajinkan semula menulis.. nak bersihkan semula sawang2 yang ada kat blog ni (lama tak update, tu yg sampai bersawang tu)


Daaaaaaaaaaaaaaaaa!




27 November 2022

Status Blog #128

By Dalia Hassan at Ahad, November 27, 2022 0 comments

 Assalamualaikum wbt...


Lama aku abaikan blog aku ni, sebab aku sibuk dengan kerja hakiki dan kerja sampingan aku, buat kek. Tapi semenjak dua menjak ni, aku rasa aku perlukan tempat untuk aku meluah rasa. Bukan meluah pada keluarga ataupun kawan-kawan, tapi tempat aku mencurah rasa tanpa membebankan fikiran orang lain dengan masalah aku.


Orang nampak aku tenang, senang, gembira, walau aku duduk sendirian di daerah ini. Tapi dalam hati, hanya Allah je yang tahu betapa berkecamuk jiwa dan raga aku ni. Anak-anak semakin membesar, bukan didepan mata aku. Sebulan sekali tak cukup untuk aku berikan perhatian pada mereka. Suami aku pun sama. Aku hanya mengharap yang dia kekal setia, walau jarang berjumpa.


Inilah yang aku harungi. Sejak 2017 aku terpaksa tinggal berasingan dengan suami dan anak-anak aku. Semenjak mak mentua aku sakit, dan sepenuhnya menggunakan kerusi roda sehingga kini. Suami aku sebagai anak lelaki tunggal (daripada dua beradik) mengambil tanggungjawab untuk berada dekat dengan mak dan abah, supaya sama2 dapat membantu abah untuk menguruskan mak. Kebetulan ketika tu, rumah yang kami mohon dari SPNB telah siap sepenuhnya, dan kedudukan rumah tersebut adalah betul2 bersebelahan dengan rumah mentua aku. Alhamdulillah.


Semenjak tu suami dan anak2 aku tinggal di rumah itu. Aku, telah menghantar permohonan pertukaran dengan harapan dapat duduk semula bersama suami dan anak2. Apakan daya, dari 2017 aku mohon, hingga sekarang masih tak ada jawapan. Awal2 aku masih lagi boleh bertahan, tapi sekarang aku rasa hidup aku makin kosong. Mujur aku jual sikit2 kek kat Shopee dan Lazada, sekurang2nya aku ada masa untuk lupakan sementara masalah yang aku hadapi. Ada masa sibukkan diri di waktu terluang aku, dan semakin berkuranglah aku bercakap dengan Cik Dinding.


Kadang aku cuba gembirakan diri aku kat tempat kerja. Tapi lama kelamaan aku semakin hilang motivasi. Nak pergi kerja pun rasa tak semangat. Dulu aku suka bercerita dengan kawan sekerja aku, walau aku tau kadang2 diorang tak fokus pun dengan cerita aku. Tapi aku tak kisah pun asalkan aku ada tempat untuk bercerita. Cuma sekarang ni, aku agak kurang bercerita pada mereka, aku takut aku ganggu emosi mereka. Aku taknak mereka pening dengan masalah aku. Takperlah. Sekurang2nya aku blog aku ni sebagai tempat untuk aku meluah.


Aku harap sangat, dengan terbentuknya kerajaan perpaduan ini, dengan kepimpinan menteri yang baru, mereka membuka mata pada pasangan jarak jauh ni. Bagilah kami peluang untuk menjalankan tanggungjawab kami sebagai suami/isteri kepada pasangan masing2 dengan sempurna, dan juga tanggungjawab kami kepada anak-anak kami yang perlukan kasih sayang dan perhatian yang cukup. it


Kadang aku rasa kesihatan mental aku memang tak berapa baik. Emosi aku terganggu. Tak dapat sepenuhnya melihat anak2 membesar depan mata. Kadang terfikir, adakah suami aku ada perempuan lain? Itu baru sikit. Kadang terlalu banyak persoalan yang muncul kat minda aku. 


Entahlah. Kalau ikutkan banyak lagi aku nak cerita. Banyak benda yang aku nak kongsikan. Banyak yang aku nak luahkan. InshaaAllah aku cuba, meluah satu persatu agar tak menjadi barah kat hati aku. Doakan aku punya kekuatan untuk meneruskan kehidupan aku disini.


Sendiri itu sepi. 

Sesepi hati yang kosong ini.






26 November 2022

Hari Lahir Mak ke 74 Tahun

By Dalia Hassan at Sabtu, November 26, 2022 0 comments

Assalamualaikum wbt

Semalam 25.11 adalah hari lahir mak yang ke 74.. Alhamdulillah mak masih sihat dan semoga mak dan abah sentiasa sihat dibawah lindungan Allah s.w.t ...

Semalam lepas kerja, aku terus pecut balik le Segamat sorang2. Dan kami telah sepakat adik beradik untuk balik, tanpa bagitau mak.. mak dah pesan awal2, tahun ni mak taknak hadiah hari lahir. Tapi mak tak cakap pun anak2 tak boleh balik. Tu yang kami pakat2 balik dan buat jamuan kecil. Abg aku yang kerja kat Miri je tak dapat balik kali ni. Tak apalah.. sebab dia antara penyumbang besar duit makan kami malam tadi.. Alhamdulillah.







Dan hari ni, aku dan kak Ani bawak mak ke Melaka.. 





 Semoga mak, Hjh Jamilah Binti Rajikin dan abah, Hj Hassan Bin Hj Mohamad dikurniakan kesihatan yang baik, dijauhkan dari segala penyakit dan di panjangkan umur InshaaAllah... 


Kami sayang mak dan abah! ♥️🥰

18 Februari 2022

Luahan Rasa

By Dalia Hassan at Jumaat, Februari 18, 2022 2 comments

 






01 Januari 2022

Selamat Datang 2022

By Dalia Hassan at Sabtu, Januari 01, 2022 1 comments

 Assalamualaikum wbt..




Selamat datang 2022..


Berbuat baiklah padaku dan sayangilah aku.


Terima kasih.

09 Oktober 2021

Status Blog #127

By Dalia Hassan at Sabtu, Oktober 09, 2021 0 comments
Assalamualaikum wbt

Lama  sangat  dah aku tak update blog ni.. InshaaAllah dalam masa terdekat aku cuba untuk luangkan masa apa yang termampu... tak tahulah kenapa tahun ni aku malas skit nak update. Sibuk sangat agaknya.





Oklah jumpa lagi nanti. 

Daaaaaaaaa..

14 April 2021

Potong Gelang !

By Dalia Hassan at Rabu, April 14, 2021 1 comments

 Assalamualaikum wbt 


Yeah. Hari ni hari ni gelang aku dah boleh di potong! Sepatutnya aku boleh meneruskan kuarantin sehingga 14/4/21 tapi memandangkan keputusan Swab Test pun dah sahkan aku negatif, batuk aku pun dah semakin kurang maka akan ku bebaskan diri aku hari ni.


Ye la. Aku tinggal rumah sorang2... Banyak benda yang aku perlukan tapi masalahnya, tak ada siapa yang boleh bantu aku. Jadi.. marilah ke PKD Petaling untuk potong gelang lebih awal. Yeah...












03 Januari 2021

Status Blog #126

By Dalia Hassan at Ahad, Januari 03, 2021 0 comments

 

Please take note.




PayPal

 

D'Alia Gallery Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review